Lees het artikel als PDF
SBM klaar voor een koersherstel?
De olieprijs zakt door economische tegenwind en de druk op de Saudi’s van Trump om de olieproductie hoog te houden (en zo de olieprijs laag). Niet echt een gunstig scenario voor SBM Offshore dat haar inkomsten vooral haalt uit olieproductie van velden in diepzeewater (dzw). Toch denken we dat SBM Offshore in koers kan herstellen…
Vraag naar olie blijft groeien…
De huidige druk op de olieprijs zal tijdelijk zijn, denken wij. De wereldbevolking blijft groeien en daarmee stijgt ook de vraag naar energie. Tot 2040 zal de wereldwijde vraag naar olie met zo’n 20% stijgen zo is de verwachting. Op basis van de huidige en geplande olieproductie zal de productie in diezelfde periode met zo’n 25% afnemen. Dit levert een productiegat op van zo’n 40% dat alleen overbrugd kan worden door het opschroeven van productie in bestaande en nieuwe velden. Het ligt voor de hand dat dit ook velden in dzw zullen zijn.
… diepzeewater velden duur …
De goedkoopste olie wordt op land gewonnen, en dan vooral in het Midden-Oosten. Schalieolie en -gas lijkt ook goedkoop als het op het land gewonnen wordt maar dit verschilt enorm per veld en techniek die nodig is in dat veld. Traditioneel is dzw het duurste vanwege de complexiteit en de voorbereidingen om een veld te gaan ontginnen. Daar waar schalievelden een terugverdientijd hebben van ongeveer een jaar, is de terugverdientijd van dzw tussen de 7 en 8 jaar. Deze terugverdientijd is van grote invloed op de kostprijs van dzw velden, die traditioneel rond de $45,- per vat ligt (ook weer sterk afhankelijk per veld). Een enorm risico dus voor de oliemaatschappijen. De ingenieurs van SBM hebben dit probleem onderkend en aangepakt met het Fast4ward project …
… maar snel goedkoper?
Met de introductie van het Fast4Ward concept lijkt SBM de traditionele markt voor drijvende productiefaciliteiten sterk te vernieuwen. Met het Fast4Ward systeem biedt SBM gestandaardiseerde systemen aan waardoor de voorbereidingstijd voor het
productierijp maken van dzw velden scherp daalt. Daarnaast verbetert het systeem de kwaliteit en veiligheid, waardoor de dzw oliewinning ook duurzamer wordt. Een enorme winst dus die leidt tot een snellere tijd tot productie, minder investeringen en dus een lagere kostprijs per vat voor de oliemaatschappijen. Het is de verwachting dat de terugverdientijd daalt naar 4 tot 5 jaar en de kostprijs tot $35,-. Het maakt maatschappijen als Petrobras dus minder gevoelig voor lagere olieprijzen.
Strafbank tijd goed benut, nu de koers Fast4Ward?!
De afgelopen jaren werd SBM Offshore uitgesloten van opdrachten van Petrobras als gevolg van omkopingen in het verleden. Petrobras is wereldwijd verreweg de grootste afnemer van FPSO’s (drijvende productieplatformen). In 2019 mag SBM Offshore weer mee tenderen naar opdrachten van Petrobras en met haar Fast4Ward concept (gelanceerd in 2017) lijkt SBM Offshore een ijzersterke troef in handen te hebben. Haar belangrijkste concurrent, het Japanse Modec, lijkt vooralsnog geen antwoord te hebben op het Fast4Ward concept van SBM. De tijd op de strafbank lijkt door de ingenieurs van SBM Offshore dus goed benut om sterker terug te keren in de competitieve arena.
In 2019 zullen naar verwachting opdrachten voor 7 tot 14 FPSO’s worden verstrekt ten opzichte van maximaal 10 FPSO’s in 2018. Ondanks de lagere olieprijs zijn oliemaatschappijen dus wel weer fors aan het investeren om het productiegat in de toekomst op te kunnen vangen. Voldoende kansen dus voor SBM Offshore ondanks de sterke (tijdelijke?) daling van de olieprijs. Een koersherstel naar € 16,- per aandeel is dan zeker mogelijk.
Wat doet Mercurius Vermogensbeheer ermee?
Voor haar beheerportefeuilles heeft Mercurius Vermogensbeheer geen directe beleggingen in SBM Offshore, maar een belang in een van de grootste aandeelhouders van het bedrijf, HAL Trust. Met een belang van 15% in SMB Offshore profiteren we indirect van een herstel van de koers.