Proosten op Pernod Ricard

31-8-2019 – Het Franse Pernod Ricard profiteert van een groeiende middenklasse in opkomende landen, de grootste groei komt uit China, India en Turkije. Activistisch aandeelhouder Elliott nam eind 2018 een belang ter waarde van €1 miljard. Elliott verwacht dat er meer waarde te ontsluiten valt in het bedrijf waar de familie Ricard niet alleen grootaandeelhouder is maar ook de bestuursvoorzitter levert. Hoe waren de jaarcijfers op 29 augustus? En wat voor effect heeft de bemoeienis van Elliott tot dusver?

Messieurs Pernod et Ricard

U bent wellicht pas teruggekeerd uit de Cote d’Azur en heeft de anijsdrankjes weer volop voorbij zien komen. Pernod Anise en Ricard Pastis staan aan de wieg van het bedrijf Pernod Ricard. Henri-Louis Pernod was al in 1800 aan het destilleren, later barstte de strijd met rivaal Ricard echt los. Maar in 1975 zijn Pernod en Ricard samengevoegd tot de huidige entiteit. Het 44 jaar oude bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde speler met een breed assortiment aan sterke dranken. Bent u meer een wijndrinker? De wijnhuizen Jacob’s Creek en Campo Viejo vallen ook onder Pernod Ricard. Het bedrijf wordt sinds 4 jaar geleid door Alexandre Ricard, een kleinzoon van de oprichter die eerder bankier was bij Morgan Stanley. Hij wordt geroemd door beleggers omdat hij de groei terugbracht sinds zijn komst 4 jaar geleden.

Activistisch aandeelhouder Elliot

In december 2018 nam het Amerikaanse hedgefonds Elliott Management een belang van 2,5% in Pernod Ricard ter waarde van €1 miljard. Het Franse familiebedrijf kon op steun rekenen van de Franse overheid, wat destijds reageerde door commentaar te leveren dat het van staatsbelang is dat Franse bedrijven stabiele aandeelhouders hebben die er voor de lange termijn zijn. De grootste kritiek van Elliott was dat de marges achterbleven bij concurrent Diageo. Daarnaast vindt Elliott het in de bestuurskamers een iets te knus onderonsje. De familie Ricard heeft 14% van de aandelen, daarna is de Belgische Groupe Bruxelles Lambert grootaandeelhouder met 7,5%. Elliott benoemd dit teveel aan ‘insiders’ als een van de oorzaken van de achterblijvende groei en streeft naar meer transparantie. CEO Alexandre Ricard is weinig onder de indruk van de Amerikaan en vervolgt zijn recent gelanceerde nieuwe strategie die de waarde moet ontsluiten waar ook Elliott naar op zoek is.

Proostende aandeelhouders: de kwartaal resultaten

Pernod Ricard kwam op 29 augustus met sterke resultaten over het boekjaar 2019, de verkopen stegen met 6% tot €9,2 miljard en de winst met 9% tot €1,6 miljard. De omzetgroei kwam volledig uit opkomende markten, deze steeg met 15% naar €3,9 miljard. Van de winst wordt 50% uitgekeerd als dividend dat verhoogd werd tot €3,12 per aandeel. Daarnaast werd een aandelen inkoop programma aangekondigd van €1 miljard voor de komende twee jaar. Ook zijn twee nieuwe bestuurders aangetrokken. Philippe Petitcolin (Safran) en Esther Berrozpe Galindo (Whirlpool) zullen het bestuur onafhankelijker maken, zij vervangen twee ‘insiders’ waar Elliott kritiek op had.

Duurzaam?

Pernod Ricard is betrokken in het New Plastics Economy initiatief. Wereldwijd zetten meer dan 400 bedrijven waaronder Unilever, Ahold en H&M zich in om plastic verpakkingen te verminderen en duurzamere alternatieven te gebruiken. In de regio’s waar Pernod wijngaarden heeft initieert het bedrijf projecten omtrent biodiversiteit en behoud van het ecosysteem. De grootste inzet op ESG-vlak voor Pernod Ricard bestaat uit campagnes over bewust alcoholgebruik. Er lopen verschillende campagnes die erop uit zijn om het drinken van alcohol onder minderjarigen tegen te gaan, alcohol achter het stuur te verminderen en de marketing codes aan te scherpen voor alcoholische producten.

Proost op Pernod Ricard

Pernod Ricard is op de juiste weg en laat omzetgroei zien in lijn met de verwachtingen, vooral dankzij India en China waar de omzet met 20% groeide. Aandeelhouders werden op 29 augustus getrakteerd op een aandelen inkoop programma en een verhoogd dividend. Nieuwe investeringen in een whisky distilleerderij in China en het Amerikaanse huis Castle borduren voort op de groeistrategie die is uitgezet. Pernod Ricard zet in op groei uit opkomende markten en marges uit de premium brands in de westerse wereld. Of het nu te danken is aan de opgevoerde druk door Elliott of de reeds uitgezette strategie van Alexandre Ricard, doet er niet zo veel toe. We heffen het glas op Pernod Ricard.

Via het AB Eurozone Equity fonds hebben wij positie in Pernod Ricard.

Scroll naar boven