Zit er nog groei in Japan? Na de Verenigde Staten en China is Japan qua omvang de derde economie van de wereld. Een economie waar wij als beleggers niet omheen kunnen, maar ook een land met een groot vergrijzingsprobleem. Vanaf 1989 verkeerde het land in een langdurige recessie. Met het beleid van de vorig jaar afgetreden premier Shinzo Abe lijkt het tij gekeerd. Hij wist de Japanse economie te stimuleren met zijn Abenomics. Dit beleid was er op gericht om de Japanse Yen te devalueren t.o.v. de buitenlandse valuta. De exportpositie van Japan is hierdoor versterkt en dit heeft een impuls aan de economie gegeven. Waar wij sinds kort met rentes van nul of zelfs nog lager worden geconfronteerd, hakken de Japanners al jaren met dit bijltje. Daarnaast heeft de jarenlange recessie natuurlijk wel zijn sporen nagelaten. Ook voor Japan komt het moment van de waarheid na de huidige Corona crisis steeds dichterbij. Japan is al lang niet meer het land van rauwe vis en sushi alleen. Zit er nog groei in Japan? Wij nemen u graag mee in het vinden van een antwoord op deze vraag.
Comgest Growth Japan Fund
Voor een deel van de beleggingen die wij doen in Japan hebben wij gekozen voor het Comgest Growth Japan Fund. Comgest vindt haar oorsprong in Frankrijk en is opgericht in 1985. Dit onafhankelijke fondshuis heeft een sterke focus op kwalitatief hoogwaardige bedrijven met een stabiele winstgroei. Comgest heeft een vermogen van ca. € 33 miljard onder beheer. Het Growth Japan Fund neemt hiervan ruim € 4 miljard voor haar rekening. De portefeuille is verdeeld over 39 verschillende bedrijven. Het fonds wordt gemanaged door 3 zeer ervaren fondsmanagers (12 tot 26 jaar ervaring). Zit er nog groei in Japan? Wij verwachten van wel getuige onze keuze voor dit fonds.
Strategie
Het Comgest Growth Japan Fund belegt hoofdzakelijk in de grotere beursgenoteerde bedrijven met Japan als thuisbasis. De fondsmanagers selecteren kwalitatief hoogwaardige bedrijven met de focus op lange termijn groei. De sectoren industrie, cyclische consumentengoederen, gezondheidszorg, IT en defensieve consumentengoederen wegen het zwaarst in de portefeuille. Nutsbedrijven, energiebedrijven of en vastgoed komen we in deze portefeuille niet tegen. De top 10 bedrijven kennen een weging tussen de drie en vier procent van de portefeuille
Welke bedrijven zitten er in de portefeuille?
Eén van de bedrijven in de portefeuille is M3. Dit is één van de grootste beleggingen (nr. 2 positie) van het fonds. Wij besteden hier aandacht aan in een apart artikel. U vindt dit artikel door hier te klikken. De portefeuille omvat verder veel, voor ons Europeanen, onbekende namen. Suzuki Motor Corporation is voor ons misschien wel de meest bekende. Daarnaast zal het bedrijf Yamaha de muziekliefhebbers onder u aanspreken. Het betreft vooral veel bedrijven die in thuisland Japan grote bekendheid genieten. Waarvan velen ook de focus hebben op de thuismarkt of de regio. Maar we vinden ook bedrijven die wellicht minder bekend zijn, maar wel degelijk een wereldwijde groeiambitie hebben. We nemen u graag mee naar een paar voorbeelden…..
Softbank
Anders dan de naam doet vermoeden, is SoftBank geen bank. Dit bedrijf is niet alleen een telecomgigant uit Tokio, maar ook een superinvesteerder in bedrijven zoals bijvoorbeeld Uber en Alibaba. Zeg maar een soort Japanse Berkshire Hathaway. In dit geval heet \’de man\’ alleen geen Buffet, maar Masayoshi Son. Hij is in de jaren \’80 een bedrijf begonnen in de handel van computeronderdelen. Het bedrijf ging in 1994 naar de beurs en werd toen gewaardeerd tegen een waarde van 3 miljard US-dollar. Als investeringsmaatschappij wist het bedrijf in 1996 meerderheidsbelangen in Yahoo en Google te verwerven. In 2000 was Softbank één van de beleggers van het eerste uur in Alibaba dat in 2014 naar de beurs ging. Op dat moment vertegenwoordigde het belang van Softbank een waarde van ca. 60 miljard US-dollar. In het begin van deze eeuw is Softbank zich ook gaan richten op de telecommarkt. Het verkreeg bijvoorbeeld de exclusieve verkooprechten voor de Iphone van Apple. De Investeringsstrategie van Softbank kent dus een ruime historie en heeft zich wat ons betreft ook ruimschoots bewezen.
Fanuc Corporation
Fanuc Corporation is een bedrijf dat is gespecialiseerd in de het automatiseren van fabricage omgevingen. Het maakt en verkoopt geautomatiseerde systemen die in verschillende fabricageprocessen kunnen worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan controle systemen, lasersystemen las-, snij-, knip- en andere robot-oplossingen in het productieproces. Fanuc is uitgegroeid tot een wereldwijde speler en beschikt over meer dan 260 servicelocaties in meer dan 100 landen. Ook in Europa. Met name industrieland Duitsland is natuurlijk een zeer interessante afzetmarkt voor Fanuc. Dus mocht u een keer in een fabriekshal een robot-arm aan de \’lopende band\’ zien staan? Grote kans dat er Fanuc op staat. Daar waar vroeger de robot als bedreiging werd gezien, geldt de robot tegenwoordig als een vanzelfsprekend en onmisbaar onderdeel in elk productieproces. Een zeer interessant bedrijf met een ruime ervaring (sinds 1956) in het automatiseren van verschillende fabrieksomgevingen.
Conclusie
Misschien is Japan wel een beetje te vergelijken met het Duitsland van Azië. Veel maakindustrie in een aantrekkelijke thuismarkt, maar ook veel groeimogelijkheden daarbuiten. De Japanse Nikkei-index noteerde in 2020 een rendement van 17,8%. Het Comgest Growth Fund zette met haar focus op groei een rendement van maar liefst 36,8% op de borden over dezelfde periode. Met in het achterhoofd dat Japan uit een diep en langdurig dal komt, zou de groei van de Japanse economie maar zo eens een consistent karakter kunnen hebben. Dus: Zit er nog groei in Japan? Wat ons betreft wel en zijn wij content met het Comgest Growth Japan Fund in de portefeuilles van onze relaties.