De terugkeer van de Tarieventerreur

We staan aan de vooravond van de proof of the pudding; we hebben een half jaar van testing the waters gehad, waarin we hebben moeten leven met de oprispingen van The Donald. Nu moeten we kijken hoe we dat in de cijfers terugzien: is de consument terughoudender in zijn uitgavenpatroon? Nu moeten we kijken hoe we dat in de cijfers terugzien: is de consument terughoudend met zijn uitgaven, vinden partijen alternatieven in de sourcing of their business?

Worden er inderdaad alternatieven gezocht vanwege mogelijke importheffingen op Canada en China? We zien dat de tarieven niet langer voor het rechttrekken van handelstekorten worden gebruikt, maar ook voor politieke doeleinden, zoals druk uitoefenen om rechtsvervolging voor politieke medestanders af te kopen, getuige wat Trump onderneemt richting Bolsonaro.

Daarmee lijkt het een volledig random tool geworden, waar geen enkel zichzelf respecterend land onderhevig aan wil zijn – laat staan ceo’s van bedrijven. Het probleem is dat je niet snel op deze politisering kunt reageren. Je moet het ermee doen. De eerste keer levert dat een traumatische ervaring op voor bedrijven, die vervolgens op zoek gaan naar een situatie waarin ze daar in de toekomst zo min mogelijk last van hebben, door Trump links te laten liggen en afzetmarkten buiten de VS te zoeken.

Koren op de molen van Yoyo

Dat kost even tijd, maar het is koren op de molen van de Yoyo (you’re on your own)-rally. Op korte termijn is dat niet echt zichtbaar, al zie je in de eerste helft van het jaar, als je een serieuze positie hebt in Amerikaanse bedrijven, 18 procent van de waarde verwateren: bij gelijkblijvende koersen zijn bedrijven alleen al door de dollar 18 procent achteruitgegaan.

Maar het goede nieuws is: we hebben nu de eerste ronde van de reshuffle, met de grootste heftigheid, achter ons gelaten. Nu volgen lastenverlagingen en afgebouwde wet- en regelgeving. Hoewel we het fundamenteel oneens zijn met de genomen beslissingen, levert dit een nieuwe situatie op waar ook bedrijven van gaan profiteren. Daarom verleggen we de nadruk daarnaartoe, zolang die bedrijven niet hun eigen morele kompas volledig overboord gooien.

We zien dat terug in de portefeuille van Mercurius, onder andere door de posities die we hebben ingenomen na de herverkiezing van Trump. Met veel bedrijven die profiteren van verandering van wet- en regelgeving, maar ook van versnelling van productontwikkeling. Tegelijkertijd zien we dat onze verschuiving van medio maart, waarin we het belang deels verlegd hebben naar posities in euro’s, alvast wat in ons voordeel heeft gewerkt.

Scroll naar boven