Goede voornemens?

Lees het artikel als PDF

Noodzaak voor het bedrijfsleven!

Reclames over een gezond yoghurt ontbijt en salade-break ten spijt, dat is niet waarvoor we naar de Mac gaan, iets wat we en masse vermijden in januari met onze goede voornemens. In 2019 zet de gezonde en duurzame trend voort, ook de Mac is zichzelf aan het transformeren en McDonalds, de grootste rundvlees-inkoper ter wereld, kijkt naar plantaardige alternatieven. In Engeland is een vegan happymeal te krijgen en in Scandinavië staat de McVeggo op het menu. De bedrijven achter de producten uit het dagelijkse straatbeeld; fastfoodketen McDonalds, sigarettenfabrikant PhilipMorris, en bierbrouwer Heineken, zijn bezig hun bedrijfsmodel bij de tijd te houden. Welkom in 2019…. waar moeten beleggers op letten.

 

Gezond eten..

De trend naar gezonder eten en daarmee minder vlees zet sterk door. Grote bedrijven wiens verdienmodel op ons eetpatroon gebaseerd is, laten deze trend niet links liggen. Zo heeft het Amerikaanse Tyson Foods een belang genomen in Beyond Meat, een bedrijf wat ‘vegetarisch vlees’ maakt, agri-gigant Cargill heeft geïnvesteerd in de startup Memphis Meats, actief in kweekvlees, Nestlé heeft het afgelopen jaar een vegaburger geïntroduceerd en in Nederland is recent de Vegetarische Slager overgenomen door Unilever. De Vegetarische Slager zegt de afgelopen jaren met 50% per jaar gegroeid te zijn en verwacht onder Unilever met 100% per jaar te kunnen groeien.

…minder alcohol…

In 1988 toen Youp van ’t Hek zijn oudejaarsconference hield, was Nederland niet klaar voor alcohol-vrij bier. Je wilde er niet mee gezien worden, het deed Buckler de das om. In 2019 ben je juist lekker bezig als je een 0.0 pakt, en onder de jongere generatie is dit juist hip! De alcoholvrije en caloriearme 0.0 een sterke bron van groei voor Heineken. De hedendaagse consument is zich bewust van zijn gezondheid en het is hip om je levensstijl daarop aan te passen. Heineken gelooft dat het meer mensen, op meer momenten bier kan laten drinken door de 0.0 in steeds meer landen uit te rollen. 

…en minder roken…

Philip Morris heeft de koe bij de horens gevat en afgelopen jaar het statement gemaakt dat ze haar toekomst ziet voorbij sigaretten. De producent van o.a. Marlboro sigaretten probeert zichzelf te transformeren tot een bedrijf met alleen rookvrije producten. In de afgelopen 10 jaar heeft Philip Morris daar meer dan $4.5 miljard in geïnvesteerd. Een van de grootste pijlers in dit project is de e-sigaret, die claimt chemicaliën te doen verdampen zonder dat daar schadelijke stoffen bij vrijkomen. De sigarettenmarkt ($680 miljard wereldwijd) zal jaarlijks blijven krimpen en de consumenten zullen gedeeltelijk overstappen op de e-sigaret.

…en meer sporten

De grootste sportschoolketen van Nederland, Basic-Fit ging in 2016 voor €15 per aandeel naar de beurs en noteert op moment van schrijven €25. Het beurssucces met +67% in de afgelopen jaren is een weerspiegeling van de grote groei van het aantal locaties van de keten. Voor 2019 heeft het bedrijf nog grotere groeiplannen in de Benelux en Frankrijk, de vraag is natuurlijk of er met de groei van al die extra vestigingen, de inkomsten per betalende klant op hetzelfde niveau blijven.  Wij wensen u succes in de zalen van deze small-capper en positioneren ons voor de grotere trend.

De trend is gezond, duurzaam en niet vrijblijvend…

Of u nu alleen een “dry-january” inlast of het hele jaar gezond leeft, wij wensen u een gezond 2019 toe! De duurzame trend en consumentengedrag naar een gezonde levensstijl is een blijvende, sterk groeiende trend. Wij zijn voor verschillende portefeuilles belegd in het Stewart Investors Worldwide Sustainability Fund. Dit fonds heeft grote posities in onder andere Unilever, Henkel, Beiersdorf en Merck. Deze bedrijven hebben een vooruitstrevend duurzaamheidsbeleid en spelen in op de veranderende vraag van consumenten naar producten die bij hun gezondere levensstijl passen.

…APG en ING “lead the way”!

Eerder deze week maakte APG bekend alle beleggingen in tabak en kernwapens (Philip Morris, en Boeing) te hebben afgebouwd. De grootste pensioenbelegger van ons land deed dit mede onder druk van de publieke opinie en haar 2,9 miljoen deelnemers. Deze trend zien we ook bij andere pensioenfondsen. Als deze trend zich doorzet dan zullen niet-groene bedrijven steeds moeilijker te financieren zijn. ING loopt daarbij voorop en kondigde aan in de toekomst niet langer “bruine” panden (met een ongunstig energielabel) en bruine vervuilende bedrijven te zullen financieren. En vanuit deze invalshoek bezien zal de vergroening van het bedrijfsleven versneld worden uitgerold. Als kapitaal duurder wordt of zelfs onbereikbaar, dan komt het rendement van bruine aandelen van zelf onder druk.  Wij houden er voor onze relaties al rekening mee…

JA! GRAAG ONTVANG IK DE VISIE UPDATES

Scroll naar boven