16-03-2019 – Elon Musk presenteerde afgelopen vrijdag een nieuwe SUV voor Tesla. Na Model X is er nu ook Model Y. Dit op een cruciaal moment voor Tesla. Musk ligt als bestuurder onder vuur en de bodem van de schatkist komt in zicht. Na Model X en Y nog een Model Z en gaat dan het licht uit? Of kan Tesla haar batterij opnieuw opladen?
Een versnellende periode…
Met de introductie van Model Y kon Tesla de focus voor het zorgvuldig geselecteerde analistenvolk verleggen naar successen. En dat was een welkome verandering na periode van negatieve berichtgeving. Musk ligt onder vuur omdat hij zijn 25 miljoen twittervolgers blijft voeren met misleidende berichtgeving die bovendien onnodig provocerend is richting de toezichthouder SEC. De aflopende subsidies voor elektrische rijden zetten de verkopen onder druk. Wilt de echte elektrische rijder opstaan nu de fiscaal voordeel rijders afhaken? In een markt waar het om schaal gaat komen de massa fabrikanten nu hard voorbij. Volkswagen maakte bekend 70 nieuwe modellen te gaan introduceren. De druk staat op de ketel en kan Elon de hitte aan nu hij Tesla voor de poorten van het vagevuur moet weghouden?
…waarbij aanbetalingen richtingaanwijzer zijn…
Eerder deze maand moest Tesla een belangrijke obligatie aflossen. Dit nam een fors deel van haar liquiditeit weg. Liquiditeit die ze hard nodig heeft voor het ontwikkelen van de Semi (vrachtwagen), opstarten van de productie van Model Y, het vergroten van de productie van Model X en het goedkoper produceren van al haar voertuigen (en accu’s). Daar is veel meer cash voor nodig dan wat er nog in de portemonnee zit. En dus moet Elon een list verzinnen. De introductie van Model Y kan daarbij helpen. In juli 2017 werd Model 3 geïntroduceerd. Ruim 450.000 mensen deden een aanbetaling van $1000,-, een welkome liquiditeitsbron. Dat trucje wilt Musk herhalen met de aanbetaling van $2500,- voor Model Y. $2500,-? Ja, de aanbetaling is meer dan verdubbeld. Dat terwijl de wachttijd voor Model 3 ook verdubbelde voor veel aanbetalers. Wat ook meer dan verdubbelde is het aantal alternatieven voor elektrische rijders. Wij denken dan ook dat het aantal aanbetalers meer dan zal halveren en dat deze financieringsbron voor Musk beperkt zal zijn. De eerste berichten daarover zullen een richtingaanwijzer zijn voor de koers van het aandeel. Bij tegenvallende cijfers zal Musk opnieuw een beroep op de kapitaalmarkt moeten doen voor financiering.
…en batterijen cruciaal zijn…
Tesla lijkt stuurloos. Musk is druk met zijn gevecht met de SEC, en zijn 3 andere bedrijven als SpaceX, The Boring Company en Neuralink. Het bedrijf vond de Eland proef opnieuw uit, nu de Elon proef genoemd. Op hoge snelheid wordt er geslalomd, en het ene moment worden de winkels gesloten om ze het volgende moment weer open te houden. Het suggereert paniekvoetbal bij het bedrijf. Om de autoverkopen een impuls te geven worden de prijzen verlaagt. Belangrijkste verschil is de batterijcapaciteit. In de goedkopere auto’s is die lager en dus de actieradius korter. De batterij is belangrijkste kostencomponent van een elektrische auto. Tesla is lang leider geweest in de batterij-ontwikkeling, maar nu andere autofabrikanten massaal elektrische auto’s gaan uitrollen wordt de markt heel interessant. De verwachting is dat de markt voor auto-batterijen in 2019 $ 38 miljard zal zijn om te verdubbelen in 6 jaar. Partijen als LG, Samsung en BYD komen hard achter de marktleider aan. Met veel meer cash voor ontwikkeling en productie. Om winstgevende massaproductie van elektrische auto’s mogelijk te maken is een goedkope batterij cruciaal. Het is te hopen voor Musk dat zijn Gigafactory deze slag kan winnen. Zo niet dan lijkt Tesla op een fatale crashtest af te stevenen.
…lijkt het aandeel voor een crashtest te gaan.
Vooralsnog geven beleggers Tesla het voordeel van de twijfel. Het bedrijf maakt geen winst, verwacht dat ook de komende kwartalen niet te doen en heeft een zware behoeft aan cash om snel productie op te schalen. Het gemodder met de Model 3 lancering in 2018 heeft haar reputatie onder consumenten geen goed gedaan. Met het verdwijnen van de subsidies per eind 2019 in de VS en een limitering van subsidie in China (de grootste markt) voor auto’s met een range van minder dan 300 km, moet niet alleen de prijs omlaag maar ook de actieradius (batterijcapaciteit) omhoog. Wij denken dat dit een perfect storm is en schatten de kans laag in dat Tesla hier als winnaar uitkomt nu VW, BMW en Mercedes ook het circuit betreden. “It’s about volume, stupid!”. Nu maar hopen dat de airbags werken…
Wat doen we met Tesla?
Niets. Mercurius Vermogensbeheer heeft geen positie in Tesla. In de portefeuilles van onze dochter Junior Beleggen komt Tesla via het Bailie Gifford Positive Change Fund voor in de portefeuille. Baillie Gifford heeft recent gezegd dat Musk niet per se CEO hoeft te zijn van Tesla. Een rol als Chief Ideologie Officer zou beter passen, zo suggereert Baillie Gifford.
Koen Bender gaf op BNR de visie van Mercurius Vermogensbeheer op Tesla. Luister hier het fragment terug.