Of ligt er een (winst)recessie op de loer?
31-03-2019 – Voor de wereldwijde beurzen is het eerste kwartaal van 2019 al afgesloten. En het herstel na het dramatische vierde kwartaal was fenomenaal. Per saldo zijn de verliezen van 2018 ingelopen in 3 maanden. Terecht?
Van overdreven negatief…
Waarderingen aan het eind van 2018 waren overdreven negatief. De angst voor een winstdepressie was in geprijsd. In de loop van dit kwartaal werd duidelijk dat de centrale banken in de VS en de EU de rente langer lager zullen houden. Hier zal een stimulerend effect van uit gaan en in reactie daarop stegen de grondstofprijzen. Hogere grondstofprijzen zullen de marges onder druk zetten. Dit komt op een moment waarop ook het effect van de belastingverlaging in de VS begint weg te ebben.
…naar een fors herstel…
In de afgelopen maanden hebben we een forse banengroei gezien. In de VS lag die op recordhoogte en zelfs in het VK lijkt de Brexit onzekerheid de banengroei niet af te remmen. Dit zal loongroei met zich meebrengen. In de VS verzet zelfs groot werkgever McDonalds zich niet langer tegen een verhoging van het minimumloon.
…met toenemende druk op bedrijven …
Nu het inflatiespook weer op de loer ligt en de belastingverlaging effecten afnemen, neemt de druk op bedrijven toe om verder te innoveren en bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Big data kan daarbij helpen. Zo kocht McDonalds vorige week het Israëlische Dynamic Yield. Met behulp van de software van Dynamic Yield probeert de hamburgergigant te leren van het gedrag van de 68 miljoen gasten die per dag de restaurants bezoeken. De bestelzuilen in de McDrive zullen verkoopsuggesties gaan doen, gebaseerd op onder meer het weer en evenementen in de omgeving, maar ook op basis van andere bestelde items. Suggestieve verkoop door machines, alles in de race voor efficiëntie.
…die tot interessante combinaties leidt.
In dezelfde race naar efficiency door autobouwers wilt Volkswagen haar productie en supply chain een concurrerende kracht laten zijn. Om dat te doen is de Duitse autobouwer een samenwerking met Amazone aangegaan. Door het hele netwerk te digitaliseren kan het beter optimaliseren en daarmee veel geld besparen. De logistieke keten beslaat namelijk zo’n 1500 partijen die werken op 30.000 locaties.
Niet alleen traditionele bedrijven in de auto-industrie gaan partnerschappen aan met technologiebedrijven om hun winstmarges te verhogen. Oliemaatschappijen zijn ook bezig een slag te maken hun technologie uit te breiden naar kunstmatige intelligentie en machine learning. De grote groei van olieproductie de laatste jaren komt vooral uit de Amerikaanse schalievelden.
Zo kondigde Exxon Mobil’s XTO eind februari een strategisch partnerschap met Microsoft aan, in navolging van onder andere BP, Chevron en Halliburton. De grote tech reuzen van de wereld zijn succesvol bezig de energie sector voor zich te winnen. De schalie revolutie heeft in een periode waarin olieprijzen onder druk stonden een grote slag in productiviteit en kosten efficiëntie moeten maken. Nu de technologieën steeds slimmer worden wordt ook big data en kunstmatige intelligentie aan deze toolbox toegevoegd.
Het Microsoft cloudplatform, machine learning en internet of things technologie zorgen voor een hogere winstgevendheid door middel van analyse van real-time data van de productie die uit de velden komt, het optimaal inzetten van personeel, het sneller ontdekken van gaslekken door het gebruik van drones en het beter kunnen monitoren van CO2 uitstoot door gebruik van dataservices van Microsoft.
Daarnaast heeft IBM een opdracht gegeven om een app te ontwikkelen voor Exxon waar klanten mobiel kunnen betalen aan de pomp en kunnen sparen voor beloningen. De data-analyse zorgt voor beter inzicht in gebruikersgedrag. Exxon kan op deze manier beter anticiperen op veranderingen in patronen van de vraag naar brandstof. In het recente verleden zijn Amerikanen bij dreigingen van orkanen en winterstormen zo aan het hamsteren geslagen dat het grote tekorten opleverde. Door de handen ineen te slaan met technologiebedrijven kan Exxon deze vraag beter aan zien komen en haar voorraden op peil houden.
Het glas is halfvol!
Deze ontwikkelingen zullen bedrijven resistenter maken voor de volgende recessie, die er zeker zal komen. De vraag is wanneer en hoe diep, maar bedrijven die zich verder blijven ontwikkelen kunnen ook een tijdelijke teruggang van de economie overleven. Voor Mercurius Vermogensbeheer is dit ook een belangrijke reden om wereldwijd belegt te zijn. Nieuwe technologieën maken een groot deel uit van onze portefeuilles en waarborgen een blijvende groei, ook in tijden van tegenwind is het glas dus halfvol.