25-5-2019 – In amper twee weken tijd verloor het aandeel Tesla twintig procent van haar waarde. Grote institutionele beleggers zoals Fidelity en T-RowePrice reduceerden eerder al hun belang met ruim 80%. Morgan Stanley schetste een doemscenario waarin de waarde van een aandeel zou kunnen zakken naar $10,- per stuk. Verliezen beleggers het vertrouwen in Tesla?
Toch een emissie…
Begin mei, na publicatie van slechte kwartaalcijfers in april, kwam Tesla’s topman Musk terug op zijn eerdere uitspraken dat Tesla voldoende middelen had en niet hoefde aan te kloppen op de kapitaalmarkt voor nieuw geld. Tesla klopte alsnog aan bij grote beleggers voor een kapitaalinjectie. Het bedrijf gaf voor $2 miljard nieuwe aandelen en obligaties uit. Grootaandeelhouders zoals Baillie Gifford bedankten voor de mogelijkheid om hun positie in Tesla verder uit te breiden. Oprichter en grootaandeelhouder, Musk, deed voor een bedrag van $10 miljoen mee, maar verwaterde daarmee per saldo ook. Vlak na deze emissie startte de sterke koersval van Tesla, dat nu sinds januari bijna 40% van haar waarde verloor.
…door imploderende verkopen…
Een deel van de problemen is toe te wijzen aan de handelsoorlog tussen de VS en China. Het bedrijf heeft plannen voor een grote fabriek in Shanghai waar $3 miljard mee gemoeid is, maar waarbij het nog enige jaren zal duren voordat de eerste automobielen van de band zullen rollen. Tot die tijd houdt Tesla last van eventuele importheffingen. En dat terwijl het bedrijf onlangs ook de milieusubsidies zag verdwijnen die een Tesla financieel aantrekkelijk maakten voor nieuwe eigenaren. Hoewel de aflevering van model 3 nu behoorlijk op gang is, lijken de verkopen van Model S en Model X te imploderen. Volgens de Bovag werden in april 2(!) exemplaren van de Model S en 2 exemplaren van de Model X in Nederland geregistreerd. Dat is een daling van 95%(!!) ten opzichte van 2018. Over de eerste vier maanden van het jaar is hetzelfde beeld te zien over de vergelijkbare periode in 2018, eveneens een daling van 95%.
…en een verdampende kaspositie…
Dit op het moment dat Tesla $700 miljoen per kwartaal aan negatieve kasstroom heeft. Het lijkt er dus op dat het bedrijf zich niet in een perfecte storm, maar in een perfecte tornado bevindt. Uit interne memo’s komt bevestiging van de penibele situatie. De top van het bedrijf wijst medewerkers erop uiterst kritisch te zijn alvorens uitgaven te doen, om op die manier zoveel mogelijk cash te besparen. Met nog $2,1 miljard in kas en een aanstaande aflossing van een obligatielening van $500 miljoen duurt het nog tien maanden voordat de bodem van Elon’s schatkist is bereikt. Naar verluidt heeft Elan zelf minimaal $500 miljoen bij diverse banken geleend, waarbij hij zijn aandelen Tesla in onderpand heeft gegeven. Indien de dekking van dit aandelenpakket ontoereikend is, dan zal Musk aanvullende zekerheden moeten stellen naar de bank. Kan hij dit niet, dan zal de bank tot gedwongen verkopen overgaan.
…laten Musk’s piramidespel wankelen.
Musk heeft dus zeer snel stijgende autoverkopen nodig om zijn piramidespel in de lucht te houden voor de benodigde kasstromen. Lukt dit niet, dan zal hij opnieuw een beroep op de kapitaalmarkt moeten doen. En daar heeft hij na de laatste emissie op $240 per aandeel weinig vrienden gemaakt nu die beleggers al tegen ruim 20% verlies aankijken, kleine kans dat hij opnieuw een succesvolle emissie kan doen. Een mogelijke uitkomst kan een overname van Tesla zijn. Andere autobouwers die nog achterblijven met de ontwikkeling van elektrische auto’s zoals FiatChrysler zouden met een eventuele overname van Tesla een strategische inhaalslag kunnen realiseren, maar daarvoor staat de koers nu nog veel te hoog. Een overnamescenario lijkt pas reëel na een forse correctie, die nu niet lang op zich zal laten wachten.
In het verleden heeft Elon vaker beleggers verrast met acties. Maar het arsenaal dat deze roze wolkenridder nu nog rest lijkt zeer beperkt. Voor aandeelhouders van Tesla is het te hopen dat Elon’s airbags functioneren, maar wij hebben er geen vertrouwen in.