Welvaart ondanks Corona?

Welvaart ondanks Corona? Het klinkt tegenstrijdig, maar een nadere analyse laat zien dat het kan. Midden in de crisis van dit voorjaar werden de verkopen van luxe merken hard geraakt. Inmiddels signaleren we ook weer groene beurskoersen in deze branche ten opzichte van het begin van dit jaar. Nu kijken we als beleggers graag vooruit in plaats van terug. Toch kan het Covid-jaar 2020 ons veel leren voor de toekomst. Welvaart ondanks Corona? Ja, het kan! Mercurius belegt voor haar relaties in het GAM Luxury Brands Fund. Het fonds belegt wereldwijd in toonaangevende bedrijven in luxe consumentenproducten en -diensten. Wij lichten onze keuze voor dit fonds graag aan u toe.

GAM Luxury Brands

GAM Investments is een onafhankelijk fondshuis met haar hoofdkwartier in het Zwitserse Zurich. Het fondshuis is in 1983 opgericht en heeft een vermogen van ca. CHF 120 miljard onder beheer. Eén van haar fondsen is het GAM Luxury Brands Fund. Mercurius belegt voor haar relaties in dit fonds. Het fonds wordt beheerd door Swetha Ramachandran. Wij spraken haar eerder dit jaar toen de eerste gevolgen van de crisis zich openbaarden. Op dat moment stond het fonds op -15% vanaf het begin van het jaar. Dit lijkt inmiddels weer ver achter ons, gezien het sterke koersherstel van het fonds. Het fonds noteert inmiddels weer een plus van 1,3%.

China overheerst

De Chinese consument neemt maar liefst 35% van de markt voor luxe merken voor haar rekening. Sterker nog….. 90% van de groei in deze sector is momenteel afkomstig van de Chinese consument. Niet alleen de bevolking groeit hard, maar ook de welvaart groeit explosief in dit land. Covid-19 verandert daar weinig aan. China meldde ca 91.000 besmettingen terwijl de teller in Nederland vandaag op bijna 280.000 staat. Waar wij straks mogelijk in de rij staan voor toiletpapier, geeft de Chinees liever de voorkeur aan een tasje van Louis Vuitton. De vraag in China is snel hersteld en Corona lijkt onder controle aldaar. Troostaankopen hebben bovendien een deel van de eerder gemiste omzetten gecompenseerd. Samen met Japan en overige Aziatische landen maakt Azië de dienst uit met een marktaandeel van meer dan 50%. Een handelsoorlog gaat hier weinig meer aan tegenhouden. Sterker nog, Trump heeft andere uitdagingen met de op handen zijnde verkiezingen en uit de hand lopende Corona besmettingen. Welvaart ondanks Corona? In China is het antwoord: Ja!

De cijfers bewijzen

Recent zijn een aantal bedrijven uit onze portefeuille met hun kwartaalcijfers naar buiten gekomen. De verkoopomzet van handtassen en kleding lag bij Louis Vuitton over het derde kwartaal 12% hoger dan vorig jaar. Het aandeel steeg naar aanleiding van de kwartaalcijfers met 7,3% op de dag van publicatie. Ook bedrijven als Remy Cointreau, Hermes, Estee Lauder, Puma en Nike laten forse positieve rendementen zien dit jaar. Dit zijn zo maar een paar voorbeelden uit de portefeuille. Andere (op het oog) minder bekende bedrijven in de portefeuille laten ook verrassende resultaten zien……

Deckers Outdoor Corporation

Deckers Outdoor Corporation is dit jaar het best presterende aandeel in de portefeuille. Dit modebedrijf is gespecialiseerd in het ontwerp en de distributie van footwear. Iedereen kent de hippe laarzen van Ugg of de sandalen en slippers van Teva. Sterke merken die over de hele wereld hun aftrek vinden, dus ook in China. Deckers Outdoor Corporation zal deze week haar resultaten bekendmaken. Met een actueel year-to-date rendement van ruim 50% zijn de verwachtingen hooggespannen. We gaan zien of het bedrijf de hoge verwachtingen waar gaat maken…… maar we zijn dit jaar vaker positief verrast in deze sector.

Vail Resorts

Een andere verrassing in de portefeuille is het Amerikaanse Vail Resorts. Dit bedrijf bezit en exploiteert verschillende resorts, hotels, lodges, flatgebouwen en golfbanen. Daarnaast heeft het bedrijf verschillende winkels gericht op verkoop en verhuur van wintersport-, hengelsport, fiets- en hengelsport-artikelen. Vail Resorts beschikt bovendien over een eigen onroerend goed divisie die zich bezig houdt met de ontwikkeling van nieuwe resorts en hotels. Ondanks dat de hospitality tak van dit bedrijf geraakt is door de verschillende lockdown\’s laat het toch een verrassend positief resultaat (+4,2%) zien voor dit jaar.

Conclusie

De vraag naar luxe consumentenproducten blijft groeien. De sterk groeiende groep millennials zal de op termijn afnemende vraag van de \’good old\’ babyboomers meer dan compenseren. Gecombineerd met een sterk groeiende welvaart en bevolking in China lijkt de groei in deze sector voor de lange termijn een structureel gegeven. Bijkomend voordeel is dat bedrijven in deze branche zich moeten richten op duurzaamheid, want dat is wat millennials belangrijk vinden. Het GAM Luxury Brands Fund is zich hier zeer van bewust. Dit zorgt er voor dat het fonds de hoogste Morningstar beoordeling (5 globe\’s) voor duurzaamheid behaalt. Iets wat wij bij Mercurius belangrijk vinden en meenemen in onze beoordeling. Met een year-to-date rendement van 2,2% voor dit fonds per 22 oktober 2020 zijn wij zeer tevreden. Het bevestigt dat het belangrijk is om de focus op de lange termijn te houden. Het korte termijn pessimisme dat we in het voorjaar zagen lijkt ook voor deze branche verdwenen.

Scroll naar boven