De luxe corona-kilo-knallers

In de afgelopen coronaperiode lijkt de relevantie van luxegoederen alleen maar verder gegroeid. Of moeten we zeggen: júist in de wereld van Covid-19 is het belang van luxe groter geworden? Het zal nog moeten blijken. Maar dat je geen dief van eigen portemonnee bent als je in deze schrale tijden inzet op luxury, staat buiten kijf. Swetha Ramachandran weet er alles van, als Lead Investment Manager van GAM Luxury Brands Fund, met posities als Diageo, Ferrari en LVMH.

Online in de lift

Door de massale overheidssteun hebben ook veel Amerikanen voorlopig nog wel wat geld te spenderen. Toch lijken vooral de oudere generaties terughoudend in het uitgeven van hun duur verdiende centen. De jongere kopers vinden soepeler hun weg in de wereld van de luxegoederen. Het aandeel online groeide mede door de massale winkelsluitingen van 10 naar 25%. Inmiddels lijken ook partijen die aanvankelijk de kat uit de boom keken hun houding tegenover online langzaam maar zeker bij te stellen.

\"\"
Photo by Llibert Losada on Unsplash

Waarde boven volume

De coronacrisis brengt onverwachte, bijna komische effecten met zich mee. Zo kenden de lippenstiftverkopen een serieuze dip door, jawel, de mondkapjesplicht. Onder neusniveau is er immers even weinig eer te behalen voor gezichtsverfraaiende producten. Tegelijkertijd plukte menig kledingwinkel de vruchten van de bij menigeen uitbundig aangroeiende coronakilo’s. Maar wie wat bewaart, die heeft wat: ná de coronacrisis moeten de kilo\’s er weer in rap tempo afvliegen. En dan ben je blij dat je dat mini-maatje nog in de kast hebt hangen. De luxe kledingmerken, díe hebben tegen die tijd allang weer nieuwe verleidingen bedacht om je naar de – al dan niet online – winkel te lokken.

China in your hand

Interessant is de ontwikkeling van de Chinese consumentenuitgaven in luxury: de helft daarvan vond afgelopen jaar plaats buiten China, zegt Swetha Ramachandran. Tegelijkertijd \’vergroent\’ met name de jeugdige Chinese consument. En de online wereld ligt aan de voeten van de steeds rijkere en klimaatbewustere Chinese jeugd.

Maar ook binnen China gebeuren interessante dingen. Met name \’local liquid\’ zit in de lift: Chinese brandy voor de happy few floreert, in de één na grootste economie ter wereld. Daarmee steekt het zeer gunstig af tegen de cosmetica die het land op steeds grotere schaal zelf produceert: die is en blijft vooral voor de massa.

Luxe-zucht

Appetite for luxury, luxe-zucht: na een dik jaar van vrijwillige en gedwongen beperkingen zoekt onze latente zucht naar luxe een weg naar buiten. We blijven immers calvinisten: de beloning verdien je door ontberingen te doorstaan. Maar die beloning mag dan ook wel zoet zijn. Na de financiële crisis van 2008 was de consumentenbehoefte aan luxe grotendeels verdwenen. Maar in de huidige crisis heeft het er alle schijn van dat de appetite for luxury volop aanwezig is. Niet zo gek, als je bedenkt dat luxegoederen in de laatste twaalf periodes van inflatie in de VS ruim boven het marktgemiddelde scoorden. Swetha Ramachandran wil het maar gezegd hebben.

\"\"
Photo by Anastasia Zhenina on Unsplash

Whisky, kunst en reizen

Ook luxe-producten als whisky en kunst profiteren van deze zucht naar luxe. Ze hebben alleen te lijden onder logistieke problemen, mede veroorzaakt door Brexit en Covid. Veel onzekerheid is er ook nog over de heropening van de samenleving én van de economie. Het GAM Luxury Brands Fund is dan ook nog terughoudend in de investeringen in reisfaciliteiten. Op de investeringen in Hilton Hotels heeft dat overigens op het oog geen invloed, in tegendeel: dat behoudt door de populariteit onder binnenlandse reizigers voorlopig zijn waarde wel. 

Ferrari, luxe en groen

Het aandeel Ferrari scoorde afgelopen jaar het best van alle luxe-automerken, met een stijging van 28% over het volle coronajaar 2020. Het versloeg soeverein geduchte concurrenten als Daimler (+17%), BMW (-1%) en Aston Martin (-40%). Met een aandeel van 4,93% vertegenwoordigt het een totale waarde van US$13.304.824 binnen het GAM Multi Luxury Brands Fund. Het Italiaanse sportwagenbedrijf kende vorig jaar een omzet van € 3,5 miljard en een winst van € 609 miljoen. Ook de duurzaamheidstrend in de luxury-markt mist zijn uitwerking op Ferrari niet. Dat komt overtuigend naar voren in de nieuwe hybride SF90 – de snelste Ferrari ooit! Aarzel niet om die even te googlen.

Luxe van LVMH

Een andere positie in het GAM Multi Luxury Brands Fund is Louis Vuitton Moët Hennessy. Het lijkt de wind in de zeilen te hebben door wat je de wet van de stimulerende achterstand zou kunnen noemen: LVMH heeft zijn aanvankelijke terughoudendheid tegenover de online wereld in coronatijd in razend tempo van zich afgeschud. Het grootste conglomeraat van luxeproducten ter wereld profiteert daarbij van de lessons learned van de concurrentie. LVMH slaagt erin zijn waarde te behouden zonder daar al te veel overnames voor nodig te hebben. Toch zullen de marges tot zeker 2022 niet volledig herstellen, verwacht Swetha Ramachandran. Louis Vuitton Moët Hennessy is met een aandeel van 7,26% de grootste positie binnen de portefeuille van het GAM Multi Luxury Brands Fund.

Disclaimer

Dit stuk vormt geen koopaanbeveling.

Scroll naar boven