Het kwartaalcijferseizoen is achter de rug. De bedrijfscijferkanonnen zijn weer even tot stilte gemaand. Terugkijkend hebben we een hele mooie kwartaalcijferperiode kunnen afsluiten. Over Adyen is in de media al veel gezegd, en gezwegen. Een bedrijf met zo veel medewerkers met een ontwikkelachtergrond lijkt vooral bezig om zich klaar te stomen voor een volgende fase. In die fase wil je een verbeter- en vernieuwingsslag kunnen maken om mensen aan je te blijven binden.
Het is logisch dat Adyen-baas Pieter van der Does aan de informatiehongerige journalisten niet al zijn plannen voor de toekomst weggeeft en de concurrentie daarmee wijzer maakt. Of dat nou per se moest leiden tot een halvering van het aandeel is zeer de vraag, de toekomst zal het leren. Ook daarvoor zullen we moeten wachten op de volgende publicatierondes: is een groei boven de 20 procent nog steeds te handhaven? Tot die tijd lijkt Adyen even heel goedkoop.
Geduld hebben in de ontwikkelingsfase
Zo’n ontwikkelingsfase, waarin nieuwe dingen ontstaan uit innovatie en je soms geduld moet hebben voor een doorbraak, zagen we de afgelopen periode ook op andere gebieden terug. Denk aan Tesla, met upgrades die het autonoom rijden weer een stapje dichterbij brengen en de software die daaraan gekoppeld is. Dat biedt weer mogelijkheden om technologie aan derden te verkopen.
Op de aandelenmarkt zien we langzaam maar zeker dat het sentiment voor beleggers ook wel weer ten goede gekeerd is. De proof of the pudding was de beursgang van ARM Holdings. Die leek behoorlijk overtekend, maar nu die ipo lijkt geslaagd met een koerswinst van meer dan 20 procent, kan dat een tsunami van succesvolle nieuwe ipo\’s teweegbrengen. Onder meer in het verschiet, of nog op de plank: ByteDance en Instacart.
Appetite for ipo\’s
Volgende week is het de beurt aan Instacart, en daarachter zit nog een hele wachtkamer vol met bedrijven die al staan te popelen om de beurs op te gaan. Goed nieuws voor zakenbanken als Goldman Sachs en JP Morgen dus, voor wie een nieuwe golf van ipo\’s super belangrijk is. De ipo\’s waren als bron van inkomsten behoorlijk drooggevallen en nu is er duidelijk een nieuwe appetite voor dit soort ipo\’s: andere partijen durven ook over de brug te komen.
De inflatie is nog steeds aan de hoge kant en ook een rentedaling ligt nog niet in het verschiet. Maar dat gebeurt allemaal in een omgeving met goede werkgelegenheid. Bovendien hebben mensen een gevoel van baanzekerheid, wat gecombineerd kan worden met een beursklimaat dat ook weer wat steun geeft aan de markt.
Het fundament is gelegd
Hoewel de meeste portefeuilles nog een eind onder hun all time high liggen, lijkt er in ieder geval weer een fundament te zijn gelegd voor verder herstel. Het pad van transformatie, of in ieder geval het pad van verdere economische hervorming dat in 2022 wat verstoord was, lijkt teruggevonden. De Financial Times meldde al dat de piek van de vraag naar fossiele brandstoffen – olie, gas en kolen – eerder zal plaatsvinden dan gedacht: nog voor het eind van dit decennium.
Dat komt door de stormachtige opkomst van renewables, het versneld uitrollen van elektrisch rijden door subsides en een andere verbruiksmix. Daarbovenop heeft een aantal grote industriële landen een omslag gemaakt, of leunt in ieder geval minder op zware industrie. Zo is de Chinese economie veranderd van een zware maakindustrie naar hoogwaardige industrie, waarin een groter aandeel voor dienstverlening per saldo zorgt voor een lager energieverbruik.
De grote vraag is dan waar die intensieve, hoogindustiële arbeid naartoe verhuist en hoe in die landen de energie wordt opgewekt. En ook: wil je in deze tijd zakendoen in China, ja of nee? Het is een lastig dilemma, zeker met het iPhone-verbod voor Chinese ambtenaren. De keuze is: wil je voorkomen dat je de grootste markt ter wereld misloopt, zonder dat je je blootstelt aan de grillen van de Chinese overheid.
Geld verdienen met de AI-rally
In de tussentijd zien we het beeld bevestigd dat bedrijven als Nvidia echt geld gaan verdienen aan de AI-rally. De chips die ze verkopen laten echt harde winstcijfers zien. Voor bedrijven als Microsoft is dát nog veel meer een belofte die moet worden ingelost op middellange termijn, maar er zit ook op dat gebied nog heel wat in het vat.
Goed nieuws is dat we eind vorig jaar alle bedrijven die nu in de belangstelling staan in de top 20 van onze posities hadden. De manier waarop we portefeuilles inrichten biedt daar ook ruimte voor.