Van glorie tot nederlaag – Op zoek naar de winnaar van de toekomst

Al jaren weet Apple de harten van klanten over de hele wereld te veroveren met innovatieve producten. Tesla liet haar concurrenten ver achter zich met revolutionaire elektrische auto’s. Beide grootmachten dachten verder dan de rest van de markt en lieten concurrenten ver achter zich. Maar van de VOC en General Motors tot het Romeinse Rijk: imperia lijken vaak maar een beperkte houdbaarheid te hebben. Wie zijn de winnaars van de toekomst?

Apple

Waar technologieaandelen de pan uitrijzen, blijft de koers van Apple achter. Het bedrijf kampt met tegenvallende verkoopcijfers en stopt met een verlieslatend autoproject. Tien jaar geleden begon Apple met project Titan voor een zelfsturende, elektrische auto. Een project waaraan een decennium lang met man en macht is gewerkt. Recent blijken tweeduizend betrokken techneuten niet langer te hoeven werken aan de auto. Het lijkt erop dat de ‘rijdende computer’ van Apple er niet komt.

De zelfsturende elektrische auto gold aanvankelijk als Apples ‘Next Big Thing’. Een begrip waarmee succesvolle producten als de iPad, iPod, iPhone en ook de iWatch worden aangeduid. Door keer op keer succesvolle en innovatieve producten op de markt te brengen wist Apple zijn concurrenten voor te blijven. De innovatieve klappers werpen vruchten af; steevast beland Apple bovenin in de top tien van meest waardevolle bedrijven ter wereld. De vraag is of Apple zichzelf opnieuw kan uitvinden.

Novo Nordisk groter dan Tesla

Het Deense farmabedrijf Novo Nordisk is opnieuw meer waard op de beurs dan e-autobouwer Tesla. Door een ruime recente koerswinst op de beurs van Kopenhagen is Novo Nordisk meer dan 600 miljard dollar waard geworden. Novo Nordisk experimenteert met een afslankpil, amycretin. Uit de eerste fase van het klinische onderzoek blijkt dat proefpersonen die het pilletje innamen na twaalf weken 13 procent van het lichaamsgewicht verloren waren. Onderzoekers noemen de resultaten ‘indrukwekkend’. Het nieuws over amycretin stemde ook beleggers tevreden: op de dag van bekendmaking van het nieuws steeg de koers met 6%.

Novo Nordic haalt hiermee Tesla in op de ranglijst van meest waardevolle beursgenoteerde bedrijven. Tesla kampt met problemen en de koers staat al langere tijd onder druk. Onlangs moest de productie stilgelegd worden, omdat activisten de stroomvoorziening van de fabriek hadden lamgelegd. Bovendien betreden concurrenten de arena en woedt er een prijzenslag op de markt van elektrische auto’s. Tesla noemt 2024 een tussenjaar, na de expansie die volgde na de introductie van succesvolle Teslamodellen in 2017 en 2020. In de tussentijd zit Tesla niet stil. Het bedrijf maakt onder andere grote vorderingen met het ontwikkelen van de Optimus 2, een mensachtige, multifunctionele robot.

Winnaars van de toekomst

De enige constante is verandering, zo blijkt steeds weer in bedrijvenland. Bij Mercurius beleggen we daarom in de winnaars van de toekomst. Misschien blijven Tesla en Apple nog een tijd lang grootmachten. Andere bedrijven die voorheen de markt domineerden, worden ingehaald door de winnaars van de toekomst. Wat kenmerkt de winnaars die we graag in onze portefeuille hebben?

  • Ze voegen waarde toe

De winnaars van de toekomst voegen waarde toe. Een product, dienst of werkwijze die het al bestaande aanbod overtreft en wérkelijk van meerwaarde is voor de klant. Wij willen bedrijven in de portefeuille die zich niet druk maken over de concurrentie, maar onverstoord werken aan mooie en innovatieve producten en diensten. Zij houden zich bezig met het vervullen van een behoefte van een klant, in plaats van het verslaan van de concurrent.

2. Langetermijnvisie

Een tweede kenmerk van winnaars is de langetermijnvisie. De winnaars innoveren en investeren in de toekomst. Kwartaalresultaten zijn daarom van ondergeschikt belang. Net wat betere omzetcijfers dan een kwartaal eerder? Hoe hebben we het gedaan ten opzichte van de concurrent? Het is overbodig rumoer waardoor je je niet mag laten afleiden. 

3. Aanpassingsvermogen

Om te overleven in een snel veranderende wereld moeten bedrijven zich steeds opnieuw aanpassen aan de omstandigheden. De winnaars van de toekomst weten in te spelen op de behoeften en problemen van de toekomst. Als het huidige businessmodel niet meer werkt, dan pas je het aan. Soms hanteren zij een ‘abstract’ businessmodel. Hierbij is de manier waarop het bedrijf waarde creëert globaal hetzelfde, maar wordt het steeds concreet toegepast op de veranderende situatie. Een voorbeeld van een abstracte visie is de visie van Apple. Apple kan steeds weer op een nieuwe en relevante manier ‘de levens van mensen makkelijker maken met behulp van technologie’. Dan is verandering geen bedreiging, maar een kans!

Mercurius heeft de winnaars van de toekomst in de portefeuille. Innovatieve bedrijven die hard aan de weg timmeren, maar misschien nog niet zoveel in het nieuws zijn. Bedrijven die zich niet druk maken over concurrentie, maar werken aan mooie producten en diensten die échte waarde toevoegen. Bij Mercurius spannen we ons in om de winnaars van de toekomst te selecteren. Daar zit ook weleens een verliezer tussen. De oplossing is spreiding. Met een goed gespreide portefeuille kunnen we profiteren van de innovatie en tegelijkertijd de risico’s laag houden.

Scroll naar boven