[pl_button type=\”ol-link\” link=\”http://bit.ly/20170429Akzo_PPG_PDF\” target=\”blank\”]Lees het als PDF[/pl_button]
Op 19 april gaf Akzo een presentatie over haar strategische plannen. Het bedrijf dat een vijandig bod heeft ontvangen van haar Amerikaanse concurrent PPG, staat onder zware druk van haar aandeelhouders na de weigering om zelfs maar met PPG in gesprek te gaan. De strategie update had de druk van de ketel kunnen halen. Eerder kondigde het bedrijf al aan haar chemie divisie van de hand te zullen doen. Het met de opbrengst van deze verkoop kopen van concurrent Axalta, was een goede defensieve strategie tegen de ongewenste avances van PPG. Vooruitlopend hierop namen we een kleine positie in Axalta in onze defensieve portefeuilles. De strategie van Akzo bleek anders te zijn, een verhoging van het dividend en inkoop eigen aandelen. Is dit genoeg om PPG buiten de deur te houden?
De strategie van Akzo…
Akzo presenteerde een weinig verrassende en evenmin overtuigende strategie. Het bedrijf neemt 12 maanden de tijd om de chemie divisie te verkopen of apart naar de beurs te brengen. De ruime tijd en keuzemogelijkheid doet ons vermoeden dat Akzo nog niet in verregaand gesprek is met serieuze kopers. Om aandeelhouders verder te paaien, verhoogt Akzo het reguliere dividend met 50% naar € 2,50 en zal het bedrijf in november een super dividend uitkeren van € 1 miljard. Op diezelfde 19 april publiceerde de verfproducent beter dan verwachte kwartaalcijfers. Al met al weinig indrukwekkend en een strategie die PPG niet op andere gedachten zal brengen…
“The market’s failure to react positively to your new standalone plan presented on 19 April clearly demonstrates the superior value-creation represented by our Revised Proposal”
Michael McGarry, Ceo PPG
… en PPG reageert…
Op 24 april volgde de formele reactie van PPG dat haar bod voor de derde keer verhoogde en Akzo voor de laatste maal uitnodigde voor gesprekken over het voorstel. In haar brief refereerde PPG aan de lauwe koersreactie van beleggers op de plannen van Akzo en ontvouwde PPG haar plannen met Akzo. Om haar vertrouwen in een goede afloop te onderstrepen, stelde PPG aandeelhouders van Akzo een forse breakup-fee in het vooruitzicht, doorgaans een sterk signaal. Daarnaast adresseert PPG veel van de bezwaren die Akzo had opgeworpen tegen de overname. Het lijkt daarmee Buchner en Brugmans een zetje over de drempel te willen geven.
…met een verhoogd bod.
PPG verhoogde het bod naar € 96,75 waarvan € 61,50 in contanten en 0,357 aandeel PPG per aandeel Akzo. Het verhoogde bod en de laatste uitnodiging om tot een gesprek te komen zijn door Akzo in beraad genomen. Op de aandeelhoudersvergadering van 25 april werden vragen rondom het bod afgewimpeld met de mededeling dat het bod bestudeerd wordt en er derhalve geen commentaar op mag worden gegeven. Akzo speelt hoog spel als zij het bod nu opnieuw naast zich neerlegt. Een relatief groot deel van de beleggers gaf geen decharge aan het bestuur van Akzo, een teken van ontevredenheid over de handelswijze rondom het bod.
We verwachten dan ook dat Akzo in gesprek zal gaan met PPG en dat dit de opmaat zal zijn tot het accepteren van het verbeterde bod of mogelijk nog een lichte verbetering weet te ontfutselen. Tom Buchner zal dan de geschiedenis in gaan als een goede onderhandelaar…
En wat betekent dit voor Axalta?
In de meeste cliëntportefeuilles hebben we positie in Axalta via Berkshire Hathaway en deze positie blijft ongewijzigd. In de offensieve portefeuilles van onze beheerrelaties hebben we een kleine optiepositie in Axalta. Door het uitblijven van een forse koersstijging door een overname is de premie in de opties teruggelopen. Wij zullen op korte termijn deze posities te gelde maken en de opbrengst herinvesteren. De kans is groot dat dit in Akzo zal zijn.
[pl_button type=\”ol-link\” size=\”large\” link=\”https://mercuriusvermogensbeheer.nl/nieuwsbrief/\”]JA! Graag ontvang ik de visie updates[/pl_button]