Happy Singles Day!

Lees het artikel als PDF

Het jaarlijkse internet-shopfestijn van China is weer aangebroken. Dit feest wordt elk jaar op 11-11 gevierd, omdat het cijfer 1 een single persoon symboliseert. En ook dit jaar zijn voorgaande records verpletterd. In de eerste 15 minuten werd $5 miljard uitgegeven waarvan 97% via een mobiel apparaat werd gekocht!!

Dag van het jaar voor het online winkelen

Op dit jaarlijkse feest vieren Chinezen dat ze trots zijn om single te zijn. In China zijn een stuk meer jonge mannen dan vrouwen, waardoor zo’n 25% van deze mannen geen Chinese vrouw zal vinden. Als tegenhanger van het van oorsprong Amerikaanse Valentijnsdag kopen Chinese singles op 11 november iets voor zichzelf. De grote internetwinkels hebben op deze dag vaak enorme aanbiedingen. Alleen Alibaba al, het grootste Chinese bedrijf in internetwinkels, realiseerde vorig jaar op deze dag een omzet van $17.8 miljard!

Alibaba groeit maar door

De Chinese internetgigant Alibaba maakt al jaren een enorme groei door. Ook op de aandelenmarkt blijft dit bedrijf niet onopgemerkt. In de eerste drie kwartalen van 2017 steeg het aandeel Alibaba al met meer dan 93%. Dit laat niet alleen de kracht van het bedrijf zien, maar ook de alsmaar groeiende Chinese economie. De groei van de verkopen op Singles Day (zie bovenstaande grafiek) weerspiegelt de kracht van de Chinese consument, die met Singles Day de Amerikaanse equivalent ‘Black Friday’ ruimschoots overtreffen. In onze vorige nieuwsbrief van 28 oktober schreven wij al over de economische ontwikkelingen in China. Alibaba vormt samen met Tencent het bewijs van deze positieve trend. Deze bedrijven zijn al lang niet meer alleen Chinese bedrijven, maar wereldwijde spelers die nog steeds doorgroeien.

Beter goed gekopieerd, dan slecht verzonnen

In China is Singles Day al jaren een evenement, in Nederland is het nog minder bekend. De Nederlandse internetwinkel Bol.com ziet hier mogelijkheden. Voor het eerst zal ook deze Nederlandse webshop uitpakken met aanbiedingen op 11/11. Zo proberen ze mee te profiteren van de verkoopgekte op deze Chinese feestdag. Steeds meer Nederlanders kopen ook producten van Alibaba’s AliExpress, dus Bol.com kan simpelweg niet achterblijven. Wel is het de vraag of Nederlanders zitten te wachten op nóg een feestdag om te shoppen, met Sinterklaas en Kerst voor de deur. We wachten daarom geduldig af wat Bol.com na vandaag voor verkoopcijfers laat zien.

Alibaba en onze portefeuilles…

In de offensievere portefeuilles hebben we een positie in het Henderson Technology Fonds. Dit fonds belegt in zowel Alibaba als in Tencent waarmee onze relaties direct profiteren van Singles Day. Indirect profiteren we van posities in Facebook en Apple. Facebook omdat de advertentie-inkomsten rondom Singles Day zullen toenemen en Apple omdat haar producten hoog op de verkooplijsten staan.

JA! GRAAG ONTVANG IK DE VISIE UPDATES

Scroll naar boven