Ondanks de onzekerheid op de markt zijn er altijd nog fondsen te vinden die toch een positief rendement weten te behalen. Het GAM Luxury Brands fonds dat we in januari in de offensieve portefeuilles opnamen staat sinds dat moment al 6% in de plus!
Waarom Luxury Brands?
In januari hebben we een positie in luxegoederen in onze offensieve portefeuilles opgenomen. We hebben dit gedaan omdat we verwachten dat juist de duurdere merken en luxeproducten in de komende periode kunnen gaan profiteren. Het grootste deel van deze redenatie is gebaseerd op de ontwikkelingen in China. China profileert zich steeds meer als grote speler op het wereldtoneel, en deze ontwikkeling heeft ook effect op de Chinese bevolking.
De welvaart in Chinese steden begint zich op een steeds volwassener niveau te ontwikkelen. Juist in deze regio wil het volk dan ook tonen dat ze welvarend zijn, waardoor de vraag naar producten van luxe merken toeneemt. In de eerste maanden van dit jaar bleek inderdaad vooral de vraag vanuit China sterk te zijn.
Waarom komt deze 6% vandaan?
Zoals hierboven al genoemd is de vraag naar luxeproducten in China een belangrijke factor in deze industrie. Een bedrijf wat hier bijvoorbeeld van profiteert is Hermès International. Hermès is een bedrijf van luxe modehuizen. Hermes publiceerde op 21 maart haar cijfers over 2017, wat een record jaar was voor het bedrijf. De nettowinst steeg met 13%, en hierdoor stelde Hermès voor een superdividend te betalen. Het aandeel van Hermès, wat de grootste positie in het fonds van GAM is, liep hierdoor flink op. Vanaf 1 januari laat het aandeel een stijging van 16% zien.
Andere bedrijven in deze sector merkten dezelfde stijging van verkopen en winst. LVMH, het overkoepelende conglomeraat waar bijvoorbeeld Louis Vuitton en Moët onder vallen, wist ook te verrassen. Dit aandeel liet dit jaar al een stijging van 14,8% zien.
Als laatste voorbeeld droeg ook Estée Lauder bij aan het rendement van dit fonds. De producent en verkoper van luxe huidverzorgingsproducten liet in 2017 al een sterke stijging van het aandeel zien, en ook in 2018 staan ze alweer 15,4% hoger.
Wat zijn de verwachtingen voor de rest van het jaar?
We zijn natuurlijk blij dat onze visie op het gebied van luxury brands in de eerste vier maanden al bevestigd en beloond werd. Ook voor de komende periode verwachten we dat deze trend zich door zal zetten. Ook het fonds verwacht in 2018 het rendement verder te laten oplopen. In 2018 zien de fondsmanagers nog zeker 5% ruimte voor groei voor de industrie. Ook de wereldwijde economische groei wordt door GAM genoemd als ondersteunende factor. Daarnaast benadrukt het fonds ook dat de stijgende vraag naar luxeproducten vooral in China zal blijven aanhouden.
Fonds draagt bij aan onze outperformance
We vertrouwen erop dat het GAM Luxury Brands fonds de opwaartse trend in de rest van 2018 zal doorzetten. Dit fonds is één van de posities in de offensieve portefeuilles die ervoor zorgt dat we in 2018 voorlopen op onze benchmark. In het offensieve profiel lopen we op dit moment na aftrek van de kosten 1% voor op onze benchmark. Met dit fonds in de portefeuille hebben we er vertrouwen in dat we deze voorsprong in de rest van het jaar kunnen verder kunnen vergroten.