Nieuwe producten, nieuwe winstsprong?
Op 12 september lanceerde Apple haar nieuwe producten voor het komende jaar. Drie nieuwe iPhone’s en een nieuw horloge van Apple. Zijn de iPhone’s winstwaardige opvolgers voor de iPhone X die Apple als eerste bedrijf ter wereld een marktwaarde van 1 triljard gaf? En kan de Apple Watch op nieuwe fans rekenen? We bekijken de nieuwe producten nader…
De grote geldmachine…
De iPhone geldt als het belangrijkste product voor Apple. Ruim 2/3 van de omzet wordt behaald met deze bestseller. Nieuwe modellen zijn cruciaal omdat de markt voor smartphones krimpend is. Gebruikers doen langer met een toestel en de groei van het topsegment waar de iPhone zich in bevindt, is gestagneerd. Om aan de groeiverwachtingen te blijven voldoen moet Apple de marges van de iPhone blijven verbeteren. De gemiddelde verkoopprijs van de huidige iPhone ligt 15% hoger dan de modellen van 1 jaar geleden. Veel van de huidige gebruikers hebben oudere modellen die binnenkort aan vervanging toe zijn. 486 miljoen gebruikers hebben een iPhone die ouder dan 2 jaar is en 254 miljoen gebruikers hebben een toestel dat minimaal 3 jaar oud is. Apple mag dus rekenen op een toenemende vervangingsvraag.
…voor de grootste markt…
De grootste markt voor iPhone’s is China waar 20% van de smartphones van Apple worden verkocht. Apple probeert daar de consument te paaien met het grotere scherm van de iPhone, de mogelijkheid van een tweede simkaart en bijvoorbeeld spraakopdrachten die in Chinese dialecten gegeven kunnen worden. Als statussymbool heeft Apple 6% van de markt in handen maar de concurrentie is zwaar met onder meer smartphone’s van Chinese makelij. De belangrijke Chinese markt groeit wel met 16% voor Apple. Apple trekt dus veel uit de kast om haar positie in de gigantische Chinese markt te behouden en te vergroten. Daarnaast focust Apple zich op een andere groeimarkt…
…en de Apple Watch als Big Health Brother…
Een heel nieuw gebruikerssegment lijkt Apple aan te boren met de nieuwe Apple Watch. Dit slimme horloge is onder meer in staat om het hartritme van de drager te monitoren en zo in een hartritmestoornis in vroeg stadium te ontdekken. Dit is een veel voorkomende kwaal onder 65-plussers. Wereldwijd zijn er 37 miljoen mensen die een onregelmatige hartslag hebben. Dit verhoogt de kans op een attack of hartfalen. Een permanente monitoring doormiddel van een horloge vervangt de ESG. Daarnaast is het horloge uitgerust met een val-detectiesysteem dat een val van de drager omzet in een alarm naar nooddiensten als de drager niet tijdig op staat. Beide toepassingen spelen in op een vergrijzende samenleving waarbij ouderen langer zelfstandig blijven wonen. Voor de toepassingen heeft Apple goedkeuring gevraagd en gekregen van de Amerikaanse medische toezichthouder, de FDA. Het ligt voor de hand dat Apple meer medische toepassingen in het horloge gaat activeren. Een permanente gezondheidsmonitor aan je pols of de pols van je bejaarde ouders die zo lang mogelijk zelfstandig willen wonen. Big Brother 2.0 kan de samenleving gaan veranderen….
…maken een nieuwe winstsprong mogelijk…
De combinatie van een IPhone die toegespitst lijkt op de Chinese markt en een Apple horloge dat een nieuwe gebruikersgroep activeert lijken de opmaat voor de volgende winstsprong. De eerste serie van de iPhone werd ook lauw ontvangen. Nu is de telefoon niet meer weg te denken uit het leven van de meeste gebruikers en zijn er zelfs apps om het gebruik te verminderen. De Apple Watch heeft een vergelijkbaar traject; bij introductie niet extreem succesvol maar door de medische toepassingen te ontsluiten lijk Tim Cook eindelijk in de voetsporen van Steve Jobs te treden. Een product dat als standalone een heel nieuwe gebruikersgroep kan activeren. Met een verdere verhoging van de winst tot gevolg.
We houden positie.
Met deze nieuwe ontwikkelingen willen we niet alleen profiteren van de historische trend. Het aandeel Apple steeg in de afgelopen jaren in de twee maanden na de introductie van nieuwe telefoons met zo’n 9%. Daarnaast lijkt het bedrijf succesvol op een nieuwe trend in te spelen; de zorg voor een vergrijzende samenleving. De meest senior belegger ter wereld, Warren Buffett, is inmiddels de grootste belegger in Apple met zijn investeringsvehicle, Berkshire Hathaway. Mercurius Vermogensbeheer heeft voor al haar relaties een positie in Berkshire Hathaway. Daarnaast hebben we voor de meeste relaties een positie in Apple via Capital Group of America en het Henderson Global Technology Fund. We handhaven deze posities.