14-9-2019 – Tencent is een groot Chinees bedrijf, waar u waarschijnlijk al wel van gehoord heeft als grote speler in de game-industrie. Deze week was het bedrijf volop in het nieuws omdat grootaandeelhouder Naspers haar nieuwe entiteit Prosus naar de beurs bracht in Amsterdam. Naspers heeft een belang van 31% in Tencent, wat zo’n $110 miljard waard is. Maar wat is Tencent eigenlijk?
De Chinese oorsprong
Tencent is opgericht in 1998, de hoogtijdagen van de dotcom boom. Het Chinese bedrijf begon met chatprogramma QQ en breidde al snel uit met een serie computerspellen en met zoekmachine SoSo. In 2011 begon het echt hard te groeien met de introductie van WeChat (grote dan Whatsapp in China) en het spel Riot Games. WeChat heeft naar schatting 1 miljard actieve gebruikers.
Tencent is alom aanwezig in China’s sociale media platforms. In China en wereldwijd is het actief met ontelbare apps bijvoorbeeld chatprogramma’s (QQ, WeChat, QZone), een digitale assistent zoals Amazon’s Alexa, het mobiele betaalsysteem TenPay en de cloud-opslag Weiyun. Door de dominante positie van Tencent in China’s internetsysteem heeft het grote groeimogelijkheden in advertentie-inkomsten. Daarnaast is het de grootste speler in online games.
Groeiparel Tencent
De jaaromzet van $45 miljard die in 2018 behaald werd zal dit jaar ruim worden overschreden. De bedrijfsonderdelen waar Tencent omzet uithaalt worden breder gespreid (naast online spellen bijvoorbeeld ook advertenties en cloud opslag). Daarnaast groeien alle losse onderdelen in omzet.
Tencent wordt volwassen en spreidt haar activiteiten
Naast internetdiensten in spelletjes en social media voor retail gebruikers wil Tencent ook uitbreiden naar het industriële gebruik van applicaties. Zo werkt het aan toepassingen van bestaande apps in de gezondheidszorg, financiën (betalingssysteem), onderwijs, transport en toerisme. Nu Tencent op allerlei vlakken vertegenwoordigd is heeft het een schakelfunctie gekregen voor de gebruiker. Toepassingen van big-data analyse en kunstmatige intelligentie zullen hier een grote rol in gaan spelen.
Privacy en dataopslag zijn ook in Nederland belangrijke onderwerpen. In China gaan de ontwikkelingen op dit gebied veel sneller dan bij ons. Tencent weet met wie je praat (via chatsysteem WeChat), wie je volgt in je social media en hoe vaak je een bepaalde game speelt. Daarnaast beheert het internetbrowsers die veel gebruikt worden en faciliteert het een betalingssysteem. We kunnen uitkijken naar groeiende advertentie-inkomsten bij Tencent.
Geen Prosus, wel Tencent
Hoewel sommige fondsmanagers waar we mee samenwerken wel kunnen participeren in IPO’s zoals die van Prosus op 11 september, doet Mercurius dat zelf niet. In Naspers/Prosus zit een discount ten opzichte van de totale waarde van het belang wat zij in Tencent heeft. Haar andere participaties maken echter nog maar weinig winst of zelfs verlies. Maaltijdbezorger Delivery Hero, betaaldienst PayU en online marktplaats OLX moeten zich nog waarmaken. We hebben er een interessante notering bij aan het Damrak en gaan deze zeker volgen. Maar voorlopig blijven we rechtstreeks belegd in Tencent. Dit middels het Janus Henderson Technology fonds, het Hermes Emerging Markets fonds en het GAM Multistock China Evolution fonds. De weging in onze portefeuille kan oplopen tot 1,24% afhankelijk van het risicoprofiel.