Cool Japan, by Comgest…
25-10-2019 – Japan, een Coole belegging? We beleggen wereldwijd voor onze relaties. En dus ook in Japan, ondermeer via Comgest Growth Japan. Afgelopen week bevestigde de Belgische krant De Tijd onze keuze voor Comgest voor Japanse beleggingen en werden we nogmaals op de aantrekkelijkheid van Japan gewezen door de Financial Times. Hoe Cool is Japan om in te beleggen? Wij denken dat Japanse aandelen een plek verdienen in elke goed gespreide portefeuille.
Waarom Japan in een aandelenportefeuille hoort…
Japan, land van de rijzende zon en dalende koersen. Althans, zo staat de 3e economie ter wereld onterecht bekend bij de meeste beleggers. Japan lijkt structureel onderwogen in de meest beleggingsportefeuilles. De meeste beleggers kennen Japan van de enorme staatsschuld, bedrijfsschandalen bij Olympus en Nissan, en jaren van lage rendementen. Maar ook in Japan kan het tij keren en kan na donkere jaren de zon weer opkomen. Shinzo Abe maakte van de hervormingen het speerpunt van zijn beleid toen hij in 2012 het ambt van premier won. Nu, na 7 jaren van hervormingen, lijkt Japan de effecten van de transformatie te zien. Het meest gesloten Westerse economie is geopend. Het walhalla voor waarde beleggers ziet economische groei terugkeren, de deflatie verdwijnen en verhoogt haar productiviteit. Dit lijkt nog niet doorgedrongen tot internationale beleggers. Bij Mercurius Vermogensbeheer heeft Japan wel een basisplaats in de aandelenportefeuilles.
..niet alleen de 3e economie ter wereld, ook een van de meest innovatieve…,
In Japan vinden we niet alleen multinationals zoals Toyota, Sony en Nintendo die een forse bijdrage aan de economie leveren. Het eiland loopt ook voorop op het gebied van innovatie. De robotisering heeft haar roots in Japan, waar Fanuc als sinds 1956 processen in fabrieken verbeterd met haar robot\’s. Keyence is leidend op het gebied van sensoren en lasers. Buiten het zicht van de Westerse wereld heeft het land van de rijzende zon zich ook opgewerkt op het gebied van toezicht op goede bedrijfsvoering. In 2017 bestaat bij 27% van de Japanse bedrijven de RvC voor meer dan 33% uit onafhankelijke commissarissen. In 2014 was dit nog slechts 6%. Op het gebied van empowerment van vrouwen loopt Persol in het land voorop, dit uitzendbureau werd in de jaren zeventig opgericht door een dame die vrouwen meer kansen op de arbeidsmarkt wilde geven. Inmiddels is het bedrijf actief in 12 landen en heeft het een belangrijke maatschappelijke rol in het vergrijzende land. Het brengt massaal vrouwen terug in het arbeidsproces na hun zwangerschap en voorziet zo ook in de behoefte aan personeel.
…met de laagst gewaardeerde, minst gevolgde bedrijven,…
Niet alleen internationale beleggers laten Japan links liggen, ook analisten lijken het land en de Japanse bedrijven niet op hun radar te hebben. Waar in de VS gemiddeld 20 analisten een bedrijf volgen, is dit in Japan gemiddeld 2 analisten. Sommige bedrijven worden helemaal niet door analisten gevolgd. En dit biedt kansen voor beleggers die hun huiswerk wel doen, zoals Comgest en Aberdeen StandardLife, waar Mercurius haar Japanse posities heeft ondergebracht. Zo zijn er nog pareltjes te vinden om in termen van Beursgenoten koning Geert te spreken.
…terwijl Azië Japan als Cool waardeert,…
Terwijl beleggers Japan aantrekkelijk zouden moeten vinden, vinden consumenten uit Azië Japan uberhip. De populairste baby drinkfles in China komt uit Japan, en de beste verkochte kledingmerk op Alibaba is Fast Retailing uit…Japan. De jaarlijkse omzet groei van Fast Retailing doet die van Inditex (de Europese superster) verbleken met een 5 jaars gemiddelde van 13,5% versus 9,3% voor Inditex. Ook het toerisme floreert, in de afgelopen 5 jaar is het aantal bezoekende toeristen verdrievoudigd naar 30 miljoen per jaar. Meer dan een kwart van hen komt uit China, op de voet gevolgd door Korea (Zuid natuurlijk). Het aantal toeristen uit China groeit met zo\’n 16% per jaar. Dit lost tevens een ander probleem op; de vergrijzing. Japan importeert inmiddels haar arbeiders uit de rest van Azië.
…en Mercurius met (oa) Comgest op de eerste rij zit!
Mercurius belegt voor haar relaties vanaf een neutraal profiel in Japan. Een deel van onze posities zijn ondergebracht bij het Comgest Growth Japan Fund (ISIN IE00BYYLPW33). Comgest heeft sinds 2008 een kantoor in Tokyo vanwaar 3 analisten de Japanse markt bestieren. Het fonds is belegt in 41 bedrijven uit een pool van 400 aandelen. De gemiddelde jaarlijkse performance van het fonds is sinds de oprichting in 2009 11,62% versus 6,83 per jaar voor haar relevante index. Dit resultaat werd op 16 oktober ook opgemerkt door de journalisten van de Belgische Tijd, die vaststelden dat het fonds voor Japan een coole belegging is. In april van dit jaar stonden we al uitgebreid stil bij dit fonds.
Het Franse Comgest hanteert in haar aandelenselectie Kwaliteit, Concentratie en Geduld als kernwaarden. Dit leidt tot geconcentreerde portefeuilles met een lage omloopsnelheid. Dit zorgt niet alleen voor een superieur rendement maar ook voor invloed op het beleid bij de bedrijven waarin belegt wordt. Zo kreeg Comgest in 2015 als eerste buitenlandse belegger een uitnodiging van het bestuur van Fanuc. De gelegenheid werd aangegrepen om de aandelenstructuur van Fanuc met succes ter sprake te brengen. Een van de vele successen die inmiddels geboekt worden door actief aandeelhouderschap. Bij Mercurius zijn we ervan overtuigd dat actief aandeelhouderschap bijdraagt aan duurzaam beleggen en een beter rendement. Comgest laat zien dat dit werkt. Japan, een Coole belegging? Wel wat ons betreft!