Een vuurwerkverbod en toch knallen? Ambities zijn er om uitgesproken te worden en dit is \’de onze\’. Covid-19 heeft in 2020 laten zien dat de wereld sneller kon veranderen dan ooit voor mogelijk werd gehouden. De voortdurend veranderende consument bepaalt welke thema\’s gaan knallen. Soms moet verandering een handje geholpen worden. Als er iets positiefs aan Covid-19 is te noemen dan is dit het wel. Veranderingen die eerst maar mondjesmaat werden geaccepteerd worden dankzij Covid-19 versneld omarmd. De macht van de consument verschuift daarbij steeds meer naar de groeiende groep Millenials. Om van de daaropvolgende \’Generatie Z\’ nog maar te zwijgen. Generaties waarbij gemak, milieu, veiligheid en duurzaamheid voorop staan. Een positieve en duurzame ontwikkeling vinden wij bij Mercurius. Vandaar de vraag: Welke thema\’s gaan knallen? Leest u verder om te ontdekken wat volgens ons het antwoord hierop is…
Natixis Thematics Meta Fund
Natixis Investment Managers is een Amerikaans-Franse vermogensbeheerder. Met een beheerd vermogen van ruim duizend miljard US-dollar is het de op één na grootste beheerder in Frankrijk. Niet slecht voor een relatief jonge asset manager die haar oorsprong in 2007 kent. Het fondshuis heeft ondanks haar korte bestaan een grote reputatie opgebouwd op het gebied van thema beleggen. Met dit Metafund worden de thema\’s gecombineerd die wij als Mercurius omarmen. Wij spraken met Natixis over de recente ontwikkelingen in het fonds en hun visie op de thema\’s waarin ze beleggen. De kennis en ervaring van de afzonderlijke themafonds-managers wordt in dit fonds samengevoegd. Een pluspunt is dat er geen sprake is van een zogenaamde \’Fund-of-Funds\’-structuur. Dit laatste leidt namelijk vaak tot onnodige hoge(re) lopende kosten.
Strategie
Het fonds speelt in op thema\’s die kunnen profiteren van de verandering van markt en consument. De de focus op ligt zijn Water, Artificial Intelligence & Robotics, Beveiliging en de zogenaamde \’abonnementen-economie\’. Dit laatste thema is recent toegevoegd. De jongere generatie consumenten is nu eenmaal meer gericht op gebruik en minder op bezit. Netflix, Spotify, maar ook Microsoft zijn hier bekende voorbeelden van. De abonnementen genereren een toekomstige kasstroom. Aandeelhouders zullen deze toekomstige kasstromen \’contant\’ maken bij de waardering van het bedrijf. Het fonds belegt relatief veel in de sectoren technologie en industrie. De sectoren gezondheidszorg en communicatiediensten volgen daarna als zwaarste sectoren. De nieuwe economie wint het van de oude in dit fonds.
Welke bedrijven zitten er in de portefeuille?
Ondanks de focus op thema\’s kent het fonds ook voor onze begrippen een zeer brede spreiding over ca. 170 bedrijven. Geen bedrijf weegt zwaarder dan 2%. Namen die u zeer waarschijnlijk kent zijn bedrijven als Paypal, Netflix, NVIDIA, Spotify, Basic Fit, Signify, Hellofresh en Rentokil. Trouwe nieuwsbrieflezers onder u zullen bovendien Chegg, Assa Abloy, Teladoc, Intuitive Surgical en Cryoport herkennen. Stuk voor stuk bijzondere bedrijven die unieke producten maken die aansluiten bij de thema\’s waar we het over hebben. Zoals gebruikelijk selecteren we graag een paar minder bekende bedrijven die ons aanspreken…
Varonis Systems
Varonis systems is gespecialiseerd in beveiligingssoftware. De software van Varonis weet snel zogenaamde cyberaanvallen te identificeren en in de kiem te smoren. Via complexe algoritmen wordt zogenaamde \’metadata\’ uit de IT infrastructuur geanalyseerd om ongebruikelijk dataverkeer in een vroegtijdig stadium te ontdekken. Geïnfecteerde accounts worden geblokkeerd voordat zij schade aan kunnen richten. Een mooi staaltje van Artificial Intelligence in een tijd waarin de beveiliging van gegevens steeds belangrijker wordt. Bedrijven als Nasa, Coca Cola, Toyota maar ook het Nederlandse ING maken gebruik van de beveiligingssystemen van Varonis.
Coway
Coway is een Zuid-Koreaanse fabrikant gespecialiseerd in water- en luchtreinigers. Niet overal ter wereld komt er zuiver en drinkbaar water uit de kraan. Coway voorziet veel huishoudens en bedrijven van zuiver drinkwater. Het levert zogenaamde \’water purifiers\’ in verschillende soorten en maten. Of het nu plat of bruis, warm, koud water of ijs moet zijn. De verwachting dat schoon drinkwater in de toekomst steeds schaarser zal worden is voor Natixis één van de argumenten om Coway in portefeuille op te nemen. Naast water-care producten produceert Coway ook luchtreinigingsapparatuur (air-care) en bidets (body-care).
Conclusie
In 2020 was Covid-19 een \’zwarte zwaan\’ die veel ontwikkelingen in een stroomversnelling heeft gebracht. Met dit fonds van Natixis verwachten wij te zijn voorbereid op een volgende zwaan. Welke kleur die exact heeft en of die zich in 2021 al laat zien? \”Always expect the unexpected\” blijft het beste argument om goed te spreiden! Daar passen de thema\’s uit dit fonds prima bij. Het year-to-date rendement van het fonds bedraagt maar liefst 22,5% per 16 december. Een knaller die het einde van ons beleggingsjaar in elk geval een feestelijk tintje geeft! Dat is wat wij u ook wensen: Een goed uiteinde en een nog beter begin in goede gezondheid. Mocht u nog twijfelen over uw goede voornemens… begin 2021 dan goed… begin bij Mercurius! Namens het hele team van Mercurius: Stay safe en fijne dagen!