Tot zover het makkelijke deel…

Nou, dit was dan het makkelijke deel. Nu komt het moeilijke stuk: de containerprijzen gaan omhoog, er moeten premies worden afgesloten voor de Rode zee en dan is er nog de disruptie door het weer; we hebben te lang regen, en dat heeft niet alleen effect op de verkopen van Heineken en Unilever, maar ook de winsten van  verzekeringsmaatschappijen gaan tegenvallen. 

De hogere containerprijzen, de perikelen in de Rode Zee en het Suezkanaal en disruptie door de Baltimore Bridge leiden tot hogere transportkosten. En dus hogere inflatie. Dat geeft centrale bankiers een reden om langverwachte renteverlagingen uit te stellen. Inmiddels blijft de rente zo lang zo hoog dat het steeds meer bedrijven raakt die moeten herfinancieren tegen hogere renteniveaus. Het wachten is op een afname van de inflatie, maar die laat nog altijd op zich wachten.

Inflatie is er in vele vormen, maar grofweg kunnen we die verdelen in slechte en goede inflatie, ofwel: inflatie voortkomend uit prijsstijgingen die tot hogere lasten leiden, zoals de stijgende energieprijzen en andere grondstoffen, én inflatie die zorgt voor een verbetering van de levensstandaard voor velen. Looninflatie zorgt er bijvoorbeeld voor dat het besteedbaar inkomen op peil blijft.

Het was beter geweest als de huidige inflatie werd veroorzaakt door een grote vraag — een demand-driven omzet- en prijsstijging — terwijl je gewoon vrij door Rode Zee en Suezkanaal en onder de Baltimore Bridge door kon varen. Maar dat is duidelijk niet het geval.

Disruptie door het weer

Dan hebben we ook nog te maken met de disruptie door het weer. Te lang achter elkaar hebben we regen gehad en dat heeft alleen al door de dalende consumptie invloed op de verkoopcijfers van Unilever en Heineken. Maar ook de winsten van de verzekeringsmaatschappijen lijken tegen te zullen vallen, door groeiende schadeposten als gevolg van de overvloedige regen.

Het haalde zelfs het Jeugdjournaal: de hevige regenval leidt er ook toe dat aardappelen massaal liggen te rotten in de grond, waardoor er geen centjes binnenkomen bij de aardappelboer. En dat geldt evenzeer voor tarwe, sla, tomaten, hop en gerst. De bekende Big Mac Index kan daarom wel worden uitgebreid tot de smakelijkste graadmeter, de Big Mac Menu Index: de Franse frietjes worden duurder, evenals de broodjes, de sla en de tomaatjes.

Dus net nu we dachten dat we de inflatie zagen zakken, en als gevolg daarvan de rente omlaag zou kunnen, gaan de containerprijzen verder omhoog, waardoor de kosten voor transport minder snel dalen dan we dachten. Het zorgt hoe dan ook voor inflatie: de oogsten liggen niet op het niveau waarop je het wilt hebben, waardoor de biertjes ook volgend jaar wat duurder zullen worden.

Herfinancieren tegen hogere renteniveaus

Inmiddels blijft de rente zo lang zo hoog dat het steeds meer bedrijven raakt die moeten herfinancieren tegen veel hogere renteniveaus. In een normale balans bepaal je pas je winst na aftrek van de rente. Maar die zal in veel gevallen omhooggaan als bedrijven tegen hogere rentes moeten herfinancieren. De vrije winst en kasstroom zullen afnemen naar niveaus waarop dividenden misschien niet gehandhaafd of mogelijk verlaagd worden. Zo krijg je een verdere tweedeling in de economie.

Zo zie je dat je toch van heel veel omstandigheden afhankelijk bent voordat de rente eindelijk verder omlaag kan. De moraal van het verhaal, terug naar aandelen: beleg in bedrijven die zo min mogelijk afhankelijk zijn van spelingen van het lot, zoals het weer en geopolitieke spanningen en probeer zoveel mogelijk in onafhankelijkheid te opereren.

Bekijk via de link hieronder het gesprek van Koen in BNR’s Zakenlunch van 4 juni:

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7203818307567661057

Scroll naar boven