Als in de economie zaken dringend aan verandering toe zijn, kun je in overdrachtelijke zin spreken van een estafette: het vastgeroeste \’oude\’ moet worden opgeschud, zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe dingen, die als het ware klaar zijn om het stokje over te nemen.
Soms moet daar grof geschut aan te pas komen, zoals bleek toen afgelopen week het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden besloot dat TikTok niet langer in Chinese handen mag blijven. Dan blijkt dat er zomaar een verbod op zo\’n dienst kan komen als die niet uit eigen beweging buiten de invloedssfeer van de Chinese overheid stapt. De Chinese eigenaar ByteDance moet het Amerikaanse stuk van TikTok binnen zes maanden verkopen, anders wordt de app over een paar maanden in de VS verboden, besloot het Huis.
Juiste moment, juiste plek
En zo lijkt de groei van bedrijven door te zetten. Maar die is wel afhankelijk van externe gebeurtenissen. De duurzame weg omhoog wordt vaak simpelweg bepaald door op het juiste moment op de juiste plek te zijn. De situatie rond TikTok laat zien dat je dat wel degelijk kunt afdwingen. Bijvoorbeeld door invloed uit te oefenen op dát stuk van de economie waar je wél invloed op kunt uitoefenen. Je kunt simpelweg dreigen met het verbieden van een dienst, als je vindt dat die te veel binnen ongewenste invloedssferen opereert.
Soms geldt: de een zijn dood is de ander zijn brood. Zoals ook maar weer eens bleek in de tweestrijd tussen Airbus vs Boeing. Een (groot) ongeluk zit soms in een klein hoekje, ondervond Boeing: een losgeraakte vliegtuigdeur lijkt de vliegtuigbouwer voorlopig te nekken. En dat heeft weer gevolgen voor luchtvaartmaatschappijen, die een deel van hun vloot voor onbepaalde tijd aan de grond moeten houden.
Andere maatschappij, andere toestellen
Pas na een tijdje begint dat écht pijn te doen. Personeel kan overwegen om zijn heil bij een andere maatschappij te zoeken, met andere types toestellen. Voor cockpitpersoneel vergt dat ng een forse omscholing, maar cabinepersoneel kan vrij ongeremd de overstap naar elders maken. De analyse kan in dit geval zijn: áls je al in airlines belegt, moet je goed kijken hoe de vloot is samengesteld. Zijn de vliegtuigen kwalitatief op orde? Wordt gevlogen met een type dat betrouwbaar is, zodat passagiers meevliegen die anders mogelijk voor een andere maatschappij hadden gekozen?
En dat kun je doortrekken naar airports: als belegger wil je weten welke luchtvaartmaatschappijen er op een luchthaven vliegen, om te weten wat de toekomstige waarde is. Gecancelde vluchten hebben ook effect op de parkeergelden die de luchthaven ontvangt. En ook op de royalty\’s die naar de luchthaven toe stromen en de inkomsten uit tax free shopping. Zo kan het misfortuin van de ene onderneming afstralen op de ander. En dát laat weer zien hoe ontzettend belangrijk spreiding in je beleggingsportefeuille is.
Dat geldt ook voor de keuze voor economieën en sectoren waarin je belegt. Die spreiding zit wel gebakken bij de portefeuilles van Mercurius. En dat heeft ook een gunstig effect op de lange termijn. Een duurzame lange termijn.