Tijdens het DFT webinar worden we gevraagd naar onze tips voor de komende periode. Tijdens de afgelopen sessie gaven een tip op een komende daling van een aandeel. Tesla is in onze ogen veel te hoog gewaardeerd…
Een waardering van meer dan $ 50 miljard …
Tesla, de elektrische autofabrikant, mag zich in marktkapitalisatie meten aan Ford en General Motors, die beide een vergelijkbare waardering hebben. Toch zijn er grote verschillen tussen deze bedrijven. Ford en GM betalen hun aandeelhouders jaarlijks een zeer acceptabel dividend, uit de winst die ze maken met de massaproductie van automobielen. De waardering van Ford en GM is dan ook gebaseerd op de huidige winsten die de bedrijven genereren. Tesla krijgt de waardering op toekomstige winsten die beleggers verwachten te gaan krijgen in maximaal 10 jaar.
…voor een bedrijf dat grote veranderingen versnelt…
Tesla heeft de wereld laten zien dat elektrisch rijden niet beperkt hoeft te zijn tot wagentjes op luchthavens en golfbanen van een Fred Flintstone-achtig ontwerp. De komst van de Tesla Model S wordt wel de grootste verandering in de automobielindustrie genoemd sinds de komst van de T-Ford. Een elegant design, prestaties die een sportwagen niet misstaan, boordevol technologie en een grote actieradius zijn de kenmerken waarmee Tesla de nieuwe standaard heeft gezet. De vergelijking wordt wel gemaakt met de introductie van de iPhone in de telefoon wereld. De gevestigde orde werd wakker geschud en is aan een inhaalslag begonnen.
…maar zelf daar niet op kapitaliseert…
In tegenstelling tot de premie die Apple voor haar telefoons kan vragen, is de premie die autokopers voor een Tesla willen betalen, beperkt. Bij autofabrikanten zijn de vaste kosten enorm en moeten er veel volume gedraaid worden om die kosten te dekken. De model S kan niet voor de massaproductie gaan zorgen die Tesla nodig heeft om winst te gaan maken. Daarvoor moet het met een massaproduct gaan komen. Nieuwe modellen worden geteisterd door grote problemen in de opstart van die massaproductie. Het bedrijf lijkt vooralsnog niet in staat om de slag naar massaproductie te maken. De concurrentie is bezig met een inhaalrace en heeft de budgetten en ervaring om succesvol nieuwe producten te lanceren.
…en moet oppassen dat het niet zelf met een lege accu komt te staan.
Intussen begint de tijd te dringen voor Tesla. Het bedrijf waakte in 2016 $ 650 miljoen verlies en verbrandt in rap tempo haar cash. Persbureau Bloomberg berekende dat het bedrijf $480.000,- per uur verliest en dat het in dit tempo op 6 augustus 2018 zonder cash zit. Obligatiebeleggers zien nieuwe financieringen niet zitten en het bedrijf lijkt dus aangewezen op de uitgifte van nieuwe aandelen om contanten binnen te halen.
Vrachtwagens bieden hoop…
Intussen lijkt het bedrijf bezig aan een vlucht voorwaarts. Er werd in november een elektrische vrachtwagen gelanceerd. Walmart en Pepsico bestelden enkele exemplaren om mee te gaan testen. Beleggers beloonden zichzelf met koersstijgingen en negeerden het feit dat het slechts om zeer beperkte testoplages gaat. Tesla heeft aangegeven dat ze de vrachtwagen een snel-laadsysteem gaan geven waarmee energie voor 400 miles in 30 minuten opgeladen kunnen worden. Aurora Energy, een adviesbureau op het gebied van energie, berekende dat voor die lading in die snelheid 1600 kilowattuur aan energie nodig is, hetgeen vergelijkbaar is met het energieverbruik van 4000 huishoudens. Als die cijfers kloppen is het zeer de vraag of Walmart en Pepsico ook hun hele vloot gaan vervangen door Tesla Trucks.
…maar geen garantie.
Tesla lijkt zich beter te kunnen richten op het oplossen van haar schaalproblemen, in plaats van het aangaan van een nieuw avontuur. We denken dat het bedrijf haar problemen niet goed onder ogen ziet. De huidige waardering van $324,86 is wat ons betreft dus veel te hoog en voor speculatieve beleggers kan dit een buitenkans zijn om de speculeren op een neerwaartse rit in het aandeel in 2018.
Mercurius Vermogensbeheer heeft momenteel geen directe long of short posities in Tesla.