Betaalpassen. Iedereen heeft er meerdere. Een efficiënte en vaak veilige manier om te betalen. Voor bedrijven een oplossing om de zakelijke betalingen van hun werknemers te organiseren en controleren. Een goed voorbeeld zijn tankpassen voor werknemers. Het levert zelfs een prachtig bedrijfsmodel op. De tankpas blijkt een mooie belegging! In het Janus Henderson Technologie fonds komen we een positie in Fleetcor tegen. Leuk om daar eens nader naar te kijken.
Businesscase voor Businesscards
Elk bedrijf zal proberen om haar uitgaven goed te controleren. Van die uitgaven is 75% uitgaven die aan de \”achterzijde\” van het bedrijf plaatsvinden. Inkoop van grondstoffen of software vallen hieronder. Vaak betalingen aan vaste leveranciers. 25% vindt plaats aan de \”voorkant\” van het bedrijf. En dit zijn vaak irreguliere betalingen. Deze betalingen zijn kwetsbaar voor fraude omdat ze moeilijker te reguleren zijn. En dan bieden betaalkaarten een uitkomst!
We stellen u Fleetcor voor
FLEETCOR Technologies (NYSE: FLT) is een toonaangevend wereldwijd bedrijf voor zakelijke betalingen die de manier vereenvoudigt waarop bedrijven hun uitgaven beheren. Het Amerikaanse FLEETCOR helpt bedrijven om betalingen aan of namens hun werknemers en leveranciers te automatiseren, beveiligen, digitaliseren en beheren. Het betaalbedrijf opereert in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en Azië-Pacific, in totaal in 80 landen. In Nederland is het bedrijf actief met de TravelCard en de Shell tankpas.
Jaarlijks verwerkt het bedrijf meer dan 2 miljard betalingen waarmee het $2,6 miljard omzet. 40% van die omzet komt uit brandstof via tankpassen. 20% van de omzet komt uit betalingen vanuit de auto. Denkt u hierbij aan tolwegen, parkeergarages en betalingen bij de McDrive. In meer dan 350 McDonalds restaurants kan er bij de McDrive betaald worden met kaarten van Fleetcor. Dit is een nieuwe, snelgroeiend segment voor Fleetcor.
Een ander segment zijn overnachtingen voor werknemers. Zo komt 8% van de omzet uit overnachtingen voor luchtvaartmaatschappijen die hun bemanning in hotels moet onderbrengen. Nu even geen groeiend segment, maar toch goed om te weten dat dit een grote markt is.
Loyaliteitsprogramma\’s en cadeaukaarten complementeren het productaanbod.
Tankpas, een mooie belegging
Sinds de beursgang in 2010 heeft Fleetcor een jaarlijkse groei van 20% in omzet laten zien. Het bedrijf groeit hard en heeft zich ten doel gesteld om de winst per aandeel met 15%-20% per jaar te laten groeien. De groei moet komen uit 1) additionele klanten, 2) meer uitgaven per klant, 3) nieuwe markten geografisch & nieuwe segmenten
Zo groeit het bedrijf hard met eigen label kaarten zoals de Shell kaart, virtuele kaarten die het aanbiedt in samenwerking met andere bedrijven zoals Bill.com. Die groei zorgt er ook voor dat de marge steeds verder verbetert. Sinds 2010 is de marge van 50,5% naar 56,9% gestegen. Fleetcor heeft een sterke balans en daarmee veel mogelijkheden om acquisities te doen of eventueel eigen aandelen in te kopen.
Met korting
Het aandeel, dat eind 2019 in onze portefeuilles zat via het Janus Henderson Technology Fund en in het T. Rowe Price US Blue Chips Fund, noteert met een koers van $ 259,07 ruim onder de hoogste koers van $329,85. In 2019 maakte het een winst van $ 9,94 per aandeel en het noteert dus een gezonde 26 keer de winst. Dat met een groei van ruim 20% per jaar. We komen wel eens duurdere aandelen met minder groei tegen.