Op donderdag 22 oktober publiceerde Unilever haar derde kwartaalcijfers. Een stijging van de omzet wordt verbloemd door tegenwind op valutair gebied. En niet alleen weet de mondiale gigant het volume te verhogen, het ziet ook kans om de prijzen te verhogen. Unilever levert op alle fronten. Hoort het aandeel thuis in de portefeuilles en wat kunnen goede portefeuilles van Unilever leren?
Zeep, en sterke merken..
Natuurlijk, de oorsprong van het Nederlands Britse concern ligt deels in de zeep. Het is tenslotte 91 jaar geleden dat de Britse zeepmaker Lever Brothers samen ging met de Nederlandse Margarine Unie om vanaf dat moment als Unilever door te gaan. Nu, in de pandemie van 2020 is het zeepmerk Lifebuoy een van de drijvers achter de groei van Unilever. Het merk groeit dit jaar met 65%. Hygiëne is hot, zo zagen we ook in de cijfers van Reckitt Benckiser en Procter & Gamble. In de zoektocht van de consument naar veiligheid, profiteert Unilever niet alleen van de vraag naar hygiëne producten, maar ook van de sterke merken die ze op haar schap heeft.
Sterke merken comeback?
Het is opmerkelijk dat de sterke merken zo goed presteren. Tot Covid ons bezocht was er juist een trend zichtbaar waarbij de consument jonge hippe merken verkoos boven sterke merken. De ommezwaai is deels te verklaren door de volwassenheid van deze sterke merken, of juist de onvolwassenheid van de hipsters. In een onzekere en verstoorde samenleving als deze is ervaring super belangrijk. Logistiek en een stabiele productie is hierbij cruciaal. En dat hebben de oude vertrouwde mannen. Het product moet immers ook in het schap staan… En daar lijken de grote merken van te profiteren. Het is afwachten of de consument na Covid niet teruggaat naar de hipsters.
De kans lijkt groot en het is dan ook extra interessant om te zien of Unilever de zwakte bij de hipsters gebruikt om haar producten portefeuille te versterken met mooie aankopen van niche producenten of nieuwkomers. Never waste a good crisis!
Olifanten kunnen dansen..
Met hygiëne en voeding in haar DNA kan Unilever een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de levensstandaard van mensen. In 2010 introduceerde het bedrijf het USLP (Unilever Sustainable Living Plan) programma. Onder dit plan werd het gebruik van PVC uitgebannen, afval van verpakkingen gereduceerd en gaat Unilever het gebruik van virgin plastic uitbannen. Het bedrijf startte een educatie programma voor de consument om zo gedrag te verbeteren door bijvoorbeeld douche tijd te verkorten. Unilever realiseerde zich dat het in staat is om miljarden mensen te bereiken en hun leven positief te beïnvloeden. Het begon zichzelf te transformeren en duurzaamheid hoog in het vaandel te zetten.
Daarmee zette Unilever de standaard voor andere bedrijven in de sector zoals Nestlé en Coca Cola, die het voorbeeld van Unilever volgden en hun plastic verbruik ook reduceren. Je kan een Olifant laten dansen, en als er één danst, dan leert die het de anderen…
Diversiteit is de kracht
Achteraf mogen we blij zijn dat Kraft Heinz er in 2017 niet in is geslaagd om Unilever over te nemen. De onder Polman ingeslagen weg wordt door Alain Joppe vervolgt en beleggers plukken er nu dus al de vruchten van. Nieuwe producten werden geïntroduceerd, zo bracht het merk Dove succesvol een antibacteriële zeep op de markt. Een geconcentreerde variant van Omo was een hit introductie in Brazilië. Hellmann\’s mayonaise scoorde mooie groei ondermeer door de introductie van een vegan variant in 30 verschillende landen. Thuiswerkende ouders hielden hun kroost in toom met ijs, zo verklappen de cijfers van thuis ijsconsumptie. Deze successen vingen de klappen op die het bedrijf kreeg in haar voedingstak die aan de horeca levert. Hier is een omzetdaling van ruim 20% te zien (in Q2 was die daling nog 50%).
Wat kunnen beleggers leren?
- Voor beleggers levert Unilever een belangrijke les via haar bedrijfsmodel.
- De USLP strategie is bijna een decennium geleden ingezet en helpt het bedrijf nu met grotere sprongen vooruit. De les? Neem dus de tijd om je beleggingen te laten groeien.
- Diversiteit werkt! Er is altijd wel een divisie die tijdelijk minder presteert. Niet alle onderdelen in de portefeuille zijn altijd even krachtig. Als ze elkaar maar aanvullen en prestaties elkaar compenseren.
- Discipline, blijf gestaag werken aan je pad (USLP) en zie als belegger de stip op de horizon. Niet proberen te timen en in een moeilijk kwartaal uitstappen maar weet waar je in belegt en ga voor kwaliteit.
We hebben positie in Unilever onze portefeuilles bij Mercurius Vermogensbeheer via het Allianz Europe Growth Fund en de UBS MSCI World Socially Responsible ETF. Bij Junior Beleggen had Unilever eind juli een weging van 1,3% in het aandelendeel via het Stewart Investors World Wide Sustainability Fund.